5 1 2 3 4
 

CURRICULUM VITAE

TEXTE CRITICE
”Stiinţa suverana a desenului si gustul pentru discrete cromatici slujind un negru regesc nascator de tensiuni, dar si bucuria fantazari libere intre fabulos si real fac din grafica inca foarte tanarului Florin Stoiciu o certitudine artistica intr-o generaţie de pe acuma remarcabila.”

Academician Prof. univ. dr. Razvan Theodorescu
Expoziţia personala “Galeria Orizont” Bucuresti- Romania- 1995

                ”Joc de-a v,aţi ascunselea cu tragicul vietii? Joc cu mastile duplicitare ale realului? Intrecere intre ostenelile gravurii si libertatea gestului de a picta? Ispita fragmentarii lucrurilor spre a vedea “ce innauntru” si bucuria ingenua de a le fi compus in ordinea adevarului lor poetic? Starnind atatea intrebari, gravurile si picturile lui Florin Stoiciu se afla evident la o rascruce de drum: acolo unde natura timpului si chipul uman isi intalneste dublura, iscusit impusa lumii de mana si imaginaţia artistului”

Amelia Pavel (Expoziţia personala Galeria “Orizont”- 1995- Bucuresti)

                “Impresionanta carte de vizita a lui Florin Stoiciu, inca foarte tanarului grafician care se intampla a fi si dascalul unor artisti si mai tineri, ma indeamna sa-l numesc de pe acum un invingator.Remarcabil constructor de spaţii grafice si manuitor al tehnicilor gravurii, virtuoz al cenusiului sau al negrului fulgerate de blicuri albe sau aurii, Florin Stoiciu este - asa cum ni s-a infaţisat si in “zborul” sau de la Galeria Simeza in iarna 2002 - castigatorul sigur al unei competiţii cu sine insusi.”

Academician Prof. univ. dr. Razvan Theodorescu
Expoziţia personala “Galeria Simeza” Bucuresti- Romania- 2002

                “Graficianul Florin Stoiciu este un reprezentant remarcabil al unei preţioase generaţii de artisti care acopera un segment de varsta vitregit de “politica de cadre” a vechii autoritaţi, pentru breasla artistilor plastici. Printr-o timpurie si intensa activitate, artistul avea sa asigure, impreuna cu alţi tineri colegi, consistenţa echipei de creatori ce vor avea ca sarcina preluarea stafetei membrilor mai varstnici ai uniunii noastre de profesionisti.
                In deceniul abia scurs de la absolvire, plasticianul si-a constituit un important palmares de participari la bienale naţionale si internaţionale, si-a gasit rastimp pentru participari la o serie de expoziţii de grup si pentru alcatuiri de expoziţii personale si, in egala masura, a colectat si premii pentru gravura si grafica de carte. Aceasta cariera profesionala ii justifica prezenţa intre cadrele didactice ale invatamantului artistic superior si conditia de doctorand in arte vizuale.
                Asa cum ne-a obisnuit si prin alte prezenţe pe simezele galeriilor noastre, Florin Stoiciu ne face demonstraţia unor viguroase mesaje poetice bazate pe impresionante performanţe ale unor tehnici artistice.
                Tema zborului reprezinta in cariera sa o preocupare care a evoluat catre maturitate, o tema care, aflata intr-un proces de devenire, i-a prilejuit numeroase si convingatoare proiecte compoziţionale. Ansamblul de gravuri in metal din actuala expoziţie se impune atenţiei noastre cel puţin prin cateva importante repere. Pentru profesionistii genului, tehnica aqua-forte abordata de autor impune prin siguranţa respectarii rigorilor genului dar si prin surprinzatoare si avizate incalcari ale limitelor acestuia, incerneluirea cu ruloul a placii incizate, preluarea directa sau prin hartie a imaginii pe o alta placa, negativari sau pozitivari obţinute prin aceste mai puţin ortodoxe modalitaţi, nu inseamna tradari, nu inseamna o lipsa de respect pentru frumoasa tradiţie a genului ci o preţioasa deschidere a limitelor acesteia catre nebanuite performanţe.
                Asa se face ca aceste inedite propuneri de figurare plastica pot susţine un subiect atat de dificil ca cel pe care si-l propune autorul. Suma compoziţiilor sale, incadrate intr-un mod la fel pozitiv-neortodox,se constituie intr-un camp modulat si modulabil, dand sanse fiecarui element.
                Acesta, in acelasi timp detaliu al unui intreg dar si semnificant in sine, se poate supune unui traseu simfonic dar poate totodata sa impuna alte posibile trasee celorlalte lucrari unice.
                Semnele plastice luate in sine fac dovada unei perfecte stapaniri a gestului gravat dar nu- si pierd nici prospeţimea la nivelul detaliului, nici fluiditatea la nivelul acelei mari compoziţii modulabile.

Prof.univ.Dr.Mihail Manescu
Expoziţia personala “Galeria Simeza” Bucuresti- Romania- 2002

                “Uniunea noastra de creatori prezinta in permanenţa pe simezele galeriilor aspecte multiple si variate ale procesului artistic aflat in desfasurare. Expoziţia de faţa se inscrie firesc in aceasta suita. Formaţia culturala de tip academic a lui Florin Stoiciu se simte pregnant in stapanirea mijloacelor de expresie plastica (vizuala), ascunsa sub aparenţa de dezinvoltura ludica structurata insa de rigoare compoziţionala. Tehnica gravurii presupune, in datele ei iniţiale, migala si stradanie. Pentru Florin Stoiciu gravura, bine orchestrata pana in cele mai mici detalii, poate face loc spontaneitaţii, desenului redus aproape la datele de semn plastic, inventivitaţii compoziţionale.
                Florin Stoiciu, un excelent dascal in tainele gravurii, mediteaza insa, creativ, asupra stadiilor pe care acest proces le presupune. Drumul in etape pana la obţinerea produsului final, stampa, are faţete distincte care pot fi privite si ca forme artistice de sine statatoare (nu doar intermediare).                            Descarcarea placilor, stadiile de “ebosa” ale prelucrarii placii de gravura, sunt, pentru Florin Stoiciu, tot atatea prilejuri de a prezenta o realitate artistica cu mai multe “feţe”. Demersul lui artistic imi aminteste de o calitate aparte a anamorfozelor artistice, acele opere de arta care beneficiaza de mai multe unghiuri de vedere, oferind, in condiţiile unei unice creaţii, mai multe “vederi”, total deosebite. Fiind un tehnician versat, Florin Stoiciu “jongleaza” cu tehnica gravurii, oferindu- I valenţe neasteptate si pline de inedit.

Prof. univ. dr. Zamfir Dumitrescu
Presedintele Uniunii Artistilor Plastici din Romania
Expoziţia personala “Galeria Simeza” Bucuresti- Romania- 2002

                Abaţia austriaca de la Klosterneuburg insemna pentru mine, pana acum, faimosul tezaur in altarul de smalţuri al lui Nikolaus de Verdun sau manuscrisul pe pergament pictat al lui Heinrich de Mugeln. Din acest an ma bucura sa aflu ca remarcabilele ziduri au fost scenografia ideala pentru expoziţia graficianului Florin Stoiciu. Este un demers ce trebuie salutat si comentat in romania. “Oameni si masti” este propunerea talentatului si indrazneţului nostru artist. O imaginaţie onirica prezidata de litera tiparita compunand numele celebre al izvoditorului de “Machbeth” o improvizaţie frumoasa care analizeaza splendoarea trupului trecator al femeii- si pentru ca s- a aflat in spaţiul Austrei si al graficii colorate, gandul lui Stoiciu nu se va fid us catre Klimt?- reusita tanarului artist roman este profund culturala care face onoare generaţiei sale. Aceste imi par a fi pariul castigat de Florin.

Academician Prof. univ. dr. Razvan Theodorescu
Expoziţia personala “Oameni si masti” Abaţia Klosterneuburg- Viena- Austria- 2007

                “…si a fost sa fie ca prima performanţa de arta laica intre zidurile severe ale abaţiei austriece Klosterneuburg, sa fie o expunerea a unor lucrari de garvura ale romanului Florin Stoiciu, eveniment expoziţional patronat de Institutul Cultural Roman din Viena.
                …si au gazduit acele ziduri cuminţi si aspre o deloc cuminte demonstraţie de virtuozitate artistica si tehnica, o expoziţie de gravura in care mijloacele tradiţionale servesc mesaj moderne, in care dimensiunea spirituala a enunţului actual a pretins reactualizarea mijloacelor tehnice.
                …si astfel, respectabilul membru al unui club exclusivist, cel al gravorilor romani, care nu accepta compromisuri si artefacte servite de tehnici ale imposturii, s-a angajat sa raspunda unei provocari dificile, aceea de a face inteligibile sensibilitaţii tocite a lumii actuale, teme ale sonetelor shakespeariene…
                …si, totastfel, s- au intalnitdimensiuni imposibile pentru gravura, 200 x 70 cm., cu tehnici socante prin noutatea lor, precum imprimarea digitala, agrementari ale imaginii printate prin intervenţii de tip monotip dar si consistente inserţii de aqua – forte cu aquatinta.
Rezultatul este o demonstraţie de VIRTUOZITATE, o demonstraţie cu atat mai remarcabila cu cat sobrietatea mediului expoziţional se confrunta cu rigorile domeniului artistic predilect pentru autor. Expoziţia colegului Florin Stoiciu se va inscrie printre cele care incep sa marcheze jaloane ale impunerii artei romanesti, din primul deceniu al mileniului III, in spaţiul european.

Prof.univ.Dr.Mihail Manescu
Expoziţia personala “Oameni si masti” Abaţia Klosterneuburg- Viena- Austria- 2007

                Tehnnicile artelor grafice sunt o lume aparte in care patrunzi cu greu, dar pe care o deslusesti repede daca ai un bun indrumator. In tinereţea mea indepartata am avut un asemenea ghid in maestrul Iuca. Dupa mai bine de patruzeci de ani descoper un nou calauzitor in faţa caruia imi scot palaria: Florin Stoiciu

Academician Prof. univ. dr. Razvan Theodorescu
Expoziţia personala “O lucrare o expoziţie - Aquatinta pe tabala de oţel” 10 martie 2011
Universitatea Naţionala de Arte din Bucuresti

Curs de gravura la “Demisol

                Expoziţia ce s-a constituit ca incununare a traseului celor sapte etape&noua zile de lucru a demonstrat, impreuna cu restul acestui traseu, ca o tehnica tradiţionala a gravurii, in cazul de faţa aquatinta, poate intra, azi, intr-un firesc dialog cu medii noi precum fotografia digitala. Ca marturia video a intregului travaliu de atelier se integreaza cu egala naturaleţe “discursului” expoziţional. Florin Stoiciu a compus, in cateva episoade filmate, un concentrat curs de gravura, pe care-l ofera studenţilor, dar si unui public nelimitat prin difuzarea pe internet a imaginilor in miscare. Filmul subliniaza si faptul ca gravura este o munca de echipa, iar conceptul elaborat de Florin Stoiciu facea necesara o extinsa colaborare, in “laboratorul” operei si al expoziţiei: sa-i menţionam, in aceasta ordine de idei, pe Razvan Caratanase, Andrei Ciubotaru, Cristian Ţardel. Deconstrucţia si reconstrucţia corpului uman in/din fragmente, jocul intre abstract si figurativ facut posibil prin acest recurs ludic, modern si postmodern (in ordine istorica) la viziunea de tip body in pieces, au dus la apariţia imaginilor autonome, ritmate parietal in expunere, si a ansamblului inalt de doi metri, ce le reuneste pentru a recompune intregul conform fotografiei de pornire (ea insasi o prelucrare digitala a unei fotografii iniţiale). Metamorfoza a imaginii, stafeta a tehnicilor, spectacol vizual captivant. Evenimentul prin care Florin Stoiciu, impreuna cu echipa a carei contribuţie a fost esenţiala la reusita din ziua de 10 martie 2011, a inaugurat “Galeria Demisol”, speram ca va deschide drumul pentru numeroase alte secvenţe expoziţionale care sa adauge constant aceasta dimensiune spaţiilor “de circulaţie” dintr-o instituţie destinata formarii intru propasirea culturii vizuale.

Conf. univ. dr. Adrian Guţa
10 martie 2011
Sef Catedra de Istoria si Teoria Artei
Universitatea Naţionala de Arte din Bucuresti


NEXT pag. 9 BACK pag. 7 Top ^