Page 10 - gestul in desen FLORIN STOICIU 2019
P. 10

Stoiciu (alături de care se cuvine citat măcar Aurel Vlad,
          dar catalogul are caracter exhaustiv) este cel care a avut
          ideea  și  perseverența  de  a-i  aduna  laolaltă  –,  au  stat
          alături de reperele creației lor (categorie din care îl vom
          cita pe Aurel Bulacu, unul dintre dascălii curatorului), dar
          și ale generației din care fac parte (și mă refer aici la Nicu
          Covaci și Valeriu Sepi, plasticieni / arhitecți ca formație,
          membri  ai  legendarei  trupe  Phoenix),  artiști  reputați  ai
          generației de mijloc s-au simțit solidari cu academicienii,
          dar  și  cu  profesorii,  studenții  invitați  pe  simeze  și  cei
          chemați  să  parcurgă  expoziția  au  putut  să  participe
          activ și contemplativ la o expoziție tematică referitoare,
          de fapt, la fundamentele artei. Revenind la Jurnalul lui
          Pallady,  îl  cităm  din  nou  spre  a  credita,  dacă  mai  era
          nevoie, domeniul ales (în jurul căruia s-a glosat îndelung
          prin actuala manifestare): „desenul trebuie să ajungă”,
          scria marele pictor la 17 aprilie 1941.
                 Expoziția organizată de graficianul-profesor Florin
          Stoiciu arată, odată în plus, că desenul ajunge. Cursiv
          sau precipitat, evoluând în plan sau apt să construiască
          volume, armonic sau vibrat, ritmat sau static, descriptiv,
          incisiv sau valorat, învăluitor sau tranșant, alb și negru,
          fără a exclude universul griurilor, cu adaos de culoare,
          sau chiar colorat, desenul farmecă fără emfază, atrage
          fără să impună, construiește fără să agreseze, comunică
          fără  să  epuizeze,  ierarhizează  fără  să  destructureze,
          transmite  fără  să  simplifice,  accede  la  idee  fără  să  o
          minimalizeze.
                 Florin Stoiciu a făcut, în tehnica și pe materialul
          alese,    portretele    tuturor    artiștilor   participanți.
          Spontaneitatea gestului său este susținută de o solidă
          știință  a  esențialului,  ca  să  rămânem  în  universul
          palladyan.  Catalogul  îi  va  prezenta  pe  toți,  cu  date
          biografice și opere; trebuie spus doar că manifestarea
          stă sub semnul pasiunii pentru desen.
                 Cu  certitudinea  convingerilor  esențiale,  Pallady,
          la care revenim din nou, ca la un spirit tutelar, afirma în
          însemnările sale: „Cu alb și negru poți face pictură. Dar
          trebuie să știi cum să le folosești și să ai ceva de spus,
          nu numai pentru plăcerea de a picta, ci pentru aceea de
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15