Page 9 - gestul in desen FLORIN STOICIU 2019
P. 9

florin stoiciu

                  Cuvânt înainte

                  Doina Păuleanu

                  Director Muzeul de Artă Constanța











                         „Desenul e maniera de a vedea forma (Degas).
                  Valéry spune că «nu înțelege ce înseamnă asta». Cred
                  că asta înseamnă exact ceea ce spune (D): adică a vedea
                  caracterul «curățat»... esențialul, cu toate amănuntele sale
                  subordonate,  depășite...”,  notează  Pallady,  desenator
                  neobosit, în Jurnalul său. Deși formulată în mai 1941,
                  aceasta pare a fi constatarea cu caracter de îndemn pe
                  care o susțin, în manieră personală, cei 28 de participanți
                  la  expoziția  Gestul  în  desen.  Desenul  pe  pânză,
                  organizată de Florin Stoiciu la Muzeul de Artă Constanța.
                  Manifestarea, care s-a dorit a fi un model paideic – adună
                  laolaltă  opere  ale  unor  maeștri  sau  ale  unor  apreciați
                  desenatori, evidențiază capacitatea acestora de a oferi
                  rare  și  greu  tangibile  mostre  de  măiestrie,  exemplifică
                  aserțiunea  aceluiași  Edgar  Degas:  „desenul  este
                  probitatea formei” –, s-a tranformat într-o fermecătoare
                  agapă, care a adunat laolaltă lucrări de grafică, pictură,
                  sculptură și artă decorativă (deși granițele între aceste
                  domenii au devenit fluide), lucrări bi- și tridimensionale,
                  artiști din trei generații (cea tânără a reunit chiar studenți
                  sau  masteranzi),  dornici  să  comunice,  să  vadă  și  să
                  fie văzuți, să regăsească operele făuritorilor de școală
                  națională (aflate nu numai în muzeul lor imaginar, ci și pe
                  simezele instituției de la țărm de mare), să-și identifice
                  modele,  să  lucreze  fără  a  pregeta;  și  astfel  operele
                  academicienilor  Mircia  Dumitrescu  și  Eugen  Mihăescu
                  s-au alăturat – arc peste timp –, maeștrilor din expoziția
                  de  bază  (și  se  știe  că  în  arta  românească  modernă
                  au  existat  excelenți  desenatori),  profesorii  –  iar  Florin





                                                              9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14