Page 186 - TRANSFERUL IMAGINII DIGITALE PE PANZA
P. 186

„ Spre deosebire de alte arte, cele vizuale se construiesc pe alcătuiri concrete, pe forme care au substanţă
               plastică, cu atribute obiective recunoscute, precum volumul, culoarea, textura.
                      Deşi identificate drept creaţii  cu rosturi spirituale, artele plastice îşi încheie procesul creator în opere concrete,
               palpabile, cu o indubitabilă materialitate, aceasta din urmă coexistă firesc cu emanaţia spirituală al lucrării, cu mesajul
               explicit sau cel secret, intraductibil.
                      A aprecia o operă de artă în absenţa unor asemenea proeminente seducţii vizuale şi tactile ar reprezenta o
               superficială intenţie, aşa încât se impune adevărul incontestabil al importanţei materialităţii operei de artă.
                      Chiar dacă vom lua în calcul, şi acest lucru se impune desigur, unele tendinţe ale artei plastice contemporane
               care folosesc computerul, unde realul a fost reconstruit în realitatea virtuală, în care mesajul operei de artă este
               supus aleatorului şi operaţiunilor interactive şi unde corpul fizic al lucrării de artă se reconstruieşte în obiect media,
               tema materialităţii se va pune în continuare. Aceasta pentru că, pe de o parte, vom aprecia calitatea unor repere ale
               alcătuirii plastice virtuale prin sugestia cât mai convingătoare a celor iniţiale, captate din realitate, iar pe de altă parte,
               pentru că o reconsiderare, un recurs la valorile milenare ale lucrării de artă, ca alcătuire fizică, concretă, reprezintă o
               nobilă reevaluare.
                      Este vorba deci despre bucuria estetică de a admira lucrarea de artă atât sub aspectul mesajului dar şi din
               punctul de vedere al substanţei plastice din care este alcătuită, în cazul gravurii fiind vorba de frumuseţea traseelor
               gravate, de calitatea negrului şi a griurilor, de seducţia hârtiei suport care pune în valoare tocmai traseele incizate. ”


               Florin Stoiciu / Materialitatea în gravură -Tehnici și maniere, (editura Tehnică 2007) / pag. 14




                                                         ISBN -  978-606-023-219-3
   181   182   183   184   185   186