Page 37 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 37
florin stoiciu
GESTUL ÎN XILOGRAVURĂ
Expoziția ”Gestul în xilogravură” (lemn în fibră) de la Muzeul de
Artă din Constanța, are atât un rol estetic cât și unul pedagogic, profesional.
Ea se încadrează în demersul meu artistic de a căuta noi forme de exprimare
prin experiențe personale.
Începută în anul 2015, expoziția de față a trecut printr-o primă
etapă, cu un număr de 30 de lucrări. Lucrările au fost donate Muzeului de
Artă din Iași.
După această primă etapă am considerat necesar ca demersul meu
să fie consolidat atât din punct de vedere plastic, cât și din punct de vedere
conceptual-tehnic. Drept urmare, am continuat subiectele cu abordări
diferite din punct de vedere al gestului formei create. Gestul, în cazul de
față, se raportează la mișcarea mâinii artistului pentru a exprima o idee, un
sentiment, o intenție, pentru a înlocui cuvintele poveștii arătate. Această
a doua etapă adaugă noi exerciții stilistice, contribuind la clarificarea
conceptelor mele personale.
Temele abordate sunt universale. Astfel avem: Masca, Nudul,
Peisajul, Peștii, sau Forme Decorative. Cele două etape principale de
execuție le-am filmat și postat pe internet pentru o mai rapidă înțelegere
a principiilor de bază. Cred că această metodă modernă este mai lesne de
înțeles pentru tinerii artiști și nu numai, în perceperea acestei tehnici. În
ziua de azi imaginea a înlocuit din ce în ce mai mult comunicarea prin
scris.
Consider necesar să continui acest demers pedagogic, să explic
cât mai eficient unele fenomene artistice sau tehnici cu toate mijloacele
prezente, fie ele video, imagini sau text.
Expoziția finală este practic o concluzie a tuturor acestor forme
de exprimare vizuală fiind o nouă etapă a creației mele, sau mai degrabă
un început pentru o nouă manifestare expozițională. Expunerea stampelor
și a matrițelor panourilor de lemn contribuie la o mai bună înțelegere a
”bucătăriei” interne a etapelor creației personale. Această deconspirare a
tuturor etapelor de lucru este benefică în învățarea și priceperea acestui
fenomen. De cele mai multe ori, noi observatorii vedem doar rezultatul
unei munci asidue a artistului și nu înțelegem foarte bine cum a putut acea
idee să fie transpusă într-un material banal care este lemnul. Tot acest efort
contribuie din plin la argumentul suprem cum că tehnicile și manierele
de imprimare , respectiv gravura, este poate cea mai democratică formă
de artă. Matrițele sunt executate pe panou de panel placat cu lemn de tei.
Imprimările sunt executate pe hârtie chinezească cu cerneală pe bază de
apă.
Lucrările invitaților mei : Prof. Univ. Dr. Mircia Dumitrescu-
membru al Academiei Române, Prof. Univ. Horia Teodoru, Prof. Dr. Aurel
Bulacu, Lect. Univ. Dr. Ovidiu Ionescu, Lect.Univ. Dr. Răzvan Constantin
Caratănase, Drd. Răzvan Dragoș, graficianul Matei Șerban și pictorul Eugen
Raportoru, contribuie din plin la diversitatea atitudinilor, a gesturilor
diferite din această tehnică.
37