Page 66 - TRANSFERUL IMAGINII DIGITALE PE PANZA
P. 66
ASEMĂNĂRI ȘI DEOSEbIRI
TRANSFERUL DESENULUI CU HâRTIA DE operei de artă este supus aleatorului şi operaţiunilor
TRANSPORT / interactive şi unde corpul fizic al lucrării de artă se
TRANSFERUL IMAGINII DIGITALE reconstruieşte în obiect media, tema materialităţii se va
- asemănări și deosebiri - pune în continuare. Aceasta, pentru că, pe de o parte,
vom aprecia calitatea unor repere ale alcătuirii plastice
Asemănările și deosebirile celor două modalități tehnice virtuale prin sugestia cât mai convingătoare a celor
tradiționale și moderne nu fac altceva decât să confirme iniţiale, captate din realitate, iar, pe de altă parte, pentru
identitatea gravurii. că o reconsiderare, un recurs la valorile milenare ale
1. Să creeze o imagine lucrării de artă, ca alcătuire fizică concretă, reprezintă o
2. Să multiplice o imagine. nobilă reevaluare.
3. Să fie accesibilă imaginea Este vorba, deci, despre bucuria estetică de a admira
4. Să transfere o imagine pe orice suport, în lucrarea de artă, atât sub aspectul mesajului, cât şi din
vederea multiplicării. punctul de vedere al substanţei plastice din care este
alcătuită. În cazul gravurii, este vorba de frumuseţea
„Spre deosebire de alte arte, cele vizuale se traseelor gravate, de calitatea negrului şi a griurilor,
construiesc pe alcătuiri concrete, pe forme care au de seducţia hârtiei-suport, care pune în valoare tocmai
substanţă plastică, cu atribute obiective recunoscute, traseele incizate.” (Florin Stoiciu – Materialitatea în
precum volumul, culoarea, textura. gravură, EdituraTehnică, 2007, pag. 14 )
Deşi identificate drept creaţii cu rosturi spirituale, artele Am prezentat intenționat cele două procedee
plastice îşi încheie procesul creator în opere concrete, de transfer al unei imagini pe un suport ales. Dacă ne
palpabile, cu o indubitabilă materialitate, aceasta din uităm atent la etapele de lucru, la metoda tradițională de
urmă coexistând firesc cu emanaţia spirituală a lucrării, transfer cu hârtia de transport, o să observăm o suită de
cu mesajul explicit sau cel secret, intraductibil. sub-etape necesare execuției tehnice.
A aprecia o operă de artă în absenţa unor Pentru a rezolva toate aceste etape, e necesar un
asemenea proeminente şi tactile seducţii vizuale, ar laborator cu cel puțin trei încăperi. Una pentru pregătirea
reprezenta o superficială intenţie, aşa încât se impune suportului, una pentru prepararea pietrei litografice și
adevărul incontestabil al importanţei materialităţii alta pentru procesul de imprimare. Logic, ar mai trebui și
operei de artă. o sală de expoziție, pentru prezentarea lucrărilor.
Chiar dacă vom lua în calcul, şi acest lucru De asemenea, la o analiză atentă, constatăm că
se impune desigur, unele tendinţe ale artei plastice sunt necesare o multitudine de materiale și scule, pentru
contemporane care folosesc computerul, unde realul a a putea transfera o simplă imagine desenată. Astfel,
fost reconstruit în realitatea virtuală, în care mesajul enumăr doar câteva: hârtie pentru suport, gumă arabică,
66