Page 66 - TRANSFERUL IMAGINII DIGITALE PE PANZA
P. 66

ASEMĂNĂRI ȘI DEOSEbIRI

          TRANSFERUL  DESENULUI  CU  HâRTIA  DE  operei  de  artă  este  supus  aleatorului  şi  operaţiunilor
          TRANSPORT /                                             interactive  şi  unde  corpul  fizic  al  lucrării  de  artă  se
          TRANSFERUL IMAGINII DIGITALE                            reconstruieşte în obiect media, tema materialităţii se va
          - asemănări și deosebiri -                              pune în continuare. Aceasta, pentru că, pe de o parte,
                                                                  vom aprecia calitatea unor repere ale alcătuirii plastice
          Asemănările și deosebirile celor două modalități tehnice  virtuale  prin  sugestia  cât  mai  convingătoare  a  celor
          tradiționale și moderne nu fac altceva decât să confirme  iniţiale, captate din realitate, iar, pe de altă parte, pentru
          identitatea gravurii.                                   că o reconsiderare, un recurs la valorile milenare ale
                 1. Să creeze o imagine                           lucrării de artă, ca alcătuire fizică concretă, reprezintă o
                 2. Să multiplice o imagine.                      nobilă reevaluare.
                 3. Să fie accesibilă imaginea                    Este vorba, deci, despre bucuria estetică de a admira
                 4.  Să  transfere  o  imagine  pe  orice  suport,  în  lucrarea de artă, atât sub aspectul mesajului, cât şi din
          vederea multiplicării.                                  punctul  de  vedere  al  substanţei  plastice  din  care  este
                                                                  alcătuită.  În  cazul  gravurii,  este  vorba  de  frumuseţea
                 „Spre  deosebire  de  alte  arte,  cele  vizuale  se  traseelor  gravate,  de  calitatea  negrului  şi  a  griurilor,
          construiesc  pe  alcătuiri  concrete,  pe  forme  care  au  de seducţia hârtiei-suport, care pune în valoare tocmai
          substanţă  plastică,  cu  atribute  obiective  recunoscute,  traseele  incizate.”  (Florin  Stoiciu  –  Materialitatea  în
          precum volumul, culoarea, textura.                      gravură, EdituraTehnică, 2007,  pag. 14 )
          Deşi identificate drept creaţii cu rosturi spirituale, artele     Am  prezentat  intenționat  cele  două  procedee
          plastice îşi încheie procesul creator în opere concrete,  de transfer al unei imagini pe un suport ales. Dacă ne
          palpabile,  cu  o  indubitabilă  materialitate,  aceasta  din  uităm atent la etapele de lucru, la metoda tradițională de
          urmă coexistând firesc cu emanaţia spirituală a lucrării,  transfer cu hârtia de transport, o să observăm o suită de
          cu mesajul explicit sau cel secret, intraductibil.      sub-etape necesare execuției tehnice.
                 A  aprecia  o  operă  de  artă  în  absenţa  unor       Pentru a rezolva toate aceste etape, e necesar un
          asemenea  proeminente  şi  tactile  seducţii  vizuale,  ar  laborator cu cel puțin trei încăperi. Una pentru pregătirea
          reprezenta o superficială intenţie, aşa încât se impune  suportului,  una  pentru  prepararea  pietrei  litografice  și
          adevărul  incontestabil  al  importanţei  materialităţii  alta pentru procesul de imprimare. Logic, ar mai trebui și
          operei de artă.                                         o sală de expoziție, pentru prezentarea lucrărilor.
                 Chiar  dacă  vom  lua  în  calcul,  şi  acest  lucru     De asemenea, la o analiză atentă, constatăm că
          se  impune  desigur,  unele  tendinţe  ale  artei  plastice  sunt necesare o multitudine de materiale și scule, pentru
          contemporane care folosesc computerul, unde realul a  a  putea  transfera  o  simplă  imagine  desenată.  Astfel,
          fost  reconstruit  în  realitatea  virtuală,  în  care  mesajul  enumăr doar câteva: hârtie pentru suport, gumă arabică,



                                                                66
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71