Page 10 - TRANSFERUL IMAGINII DIGITALE PE PANZA
P. 10

GRAVURA ÎNTRE PROIECT TRADIȚIONAL  să tai o dată, tot astfel un gravor trebuie să exerseze mai
          ȘI SIMULARE PLASTICĂ MODERNĂ                            mult timp limbajul plastic specific, pentru ca, mai apoi, să
                                                                  capete certitudini privind viitoarea tehnică aleasă a lucrării
                                                                  personale. În felul acesta, evităm nesiguranța față de un
                 Dacă, până nu demult, spuneam despre compoziție   material  nou, adeseori scump și greu de manipulat. De
          că  începe  atunci  când  ne  gândim  la  ea,  tot  așa  despre   exemplu: pânza de in în pictura de șevalet, lemnul de nuc
          simularea unui proiect din tehnicile tradiționale ale gravurii,   din  sculptură  sau  tabla  de  aramă  din  gravură.  Decât  să
          pot afirma că este același tip de atitudine. GâNDIM!    pierdem  timp  și  să  facem  probe  pe  materialele  enunțate
          La urma urmei, ce este un proiect sau o simulare? Chiar   mai sus - și să cheltuim timp și bani - mai bine simulăm
          definițiile  celor  doi  termeni  ne  vor  ajuta  să  înțelegem   proiectul pe materiale comune, ieftine și ușor de procurat.
          argumentele care vor fi prezentate mai jos.                    La urma urmei ce dorim? O imagine plastică.
                 Mulți dintre observatorii mai puțin avizați consideră   Și, pentru că am tot amintit termenul de tehnică, doresc
          genul artistic GRAVURA ca fiind doar o banală tehnică   acum să și prezint definiția sa: Tehnica însumează totalitatea
          de  execuție,  uitând  că  adevărul  cel  mai  important  este   procedeelor întrebuințate în practicarea unei meserii, a unei
          acela că, în măsura în care civilizația nu poate fi imaginată   arte, a unei științe.
          fără aportul tiparului, acesta, tiparul cu toate genurile lui      „Orice artă este o lume, fiecare tehnică este un
          specifice nu ar fi existat fără GRAVURĂ.                mediu a cărui valoare activă este egală sau superioară
                 Pornind de la premisa că un proiect reprezintă un   aceleia  a  mediilor  istorice.  Nu  trebuie  să  fii  neîncetat
          plan sau o intenție de a întreprinde ceva, de  a organiza, de   istoric, ci şi fizician, şi chimist, nu pentru a-ţi satisface
          a face un lucru în ajutorul acestei premise, simularea face   curiozitatea cu experienţe şi reţete, ci pentru a împlini
          să apară ca real un lucru inexistent și dă în mod intenționat   scopul  de  a  cunoaşte  în  alcătuirea  lor  aceste  lumi
          o impresie falsă.                                       imaginare, căci poezia lor esenţială este de combinaţie, nu
                 Prin simulare, studentul se acomodează cu limbajul   de efuziune. Diferite familii spirituale pot să se complacă
          plastic specific fiecărei tehnici sau maniere din domeniul   în orice tehnică posibilă, însă fiecare materie are aleşii şi
          tehnicilor tradiționale sau moderne ale gravurii. Nu mai   iniţiaţii săi. Ordinul gravorilor este deosebit, el abundă
          este necesar să execute fizic un proiect mental, ceea ce se   în vizionari. Aici, ei nu sunt singuri. Şi unii, şi ceilalţi
          dovedește a fi un lucru benefic creației. Timpul alocat unor   sunt luminaţi de o flacără tainică sau atinşi de reflexele
          manualități de multe ori stângace, cu un rezultat mai mult   ei. Aşa stau lucrurile atunci când ei trasează imaginea
          sau mai puțin bun, se raportează prin simulare întregului   omului, ori dacă vor să ne dea vreo idee despre colţuri
          timp alocat reflectării îndelungate asupra temei, subiectului   singuratice din natură, ca şi atunci când interpretează
          și  a  compoziției  viitoarei  lucrări.  Practic,  prin  simulare,   opera fluidă a pictorului, pentru a o încorpora austerei
          meșteșugarul gravor se transformă în artistul gravor. Așa   lor  durităţi.”  (Henri  Focillon  -  Maeştrii  stampei,  Ed.
          cum un croitor spune că e bine să măsori de zece ori și   Meridiane, 1972)
                                                                         Până  la  apariția  tiparului  indirect  (xerocopia,


                                                                10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15