Page 10 - TRANSFERUL IMAGINII DIGITALE PE PANZA
P. 10
GRAVURA ÎNTRE PROIECT TRADIȚIONAL să tai o dată, tot astfel un gravor trebuie să exerseze mai
ȘI SIMULARE PLASTICĂ MODERNĂ mult timp limbajul plastic specific, pentru ca, mai apoi, să
capete certitudini privind viitoarea tehnică aleasă a lucrării
personale. În felul acesta, evităm nesiguranța față de un
Dacă, până nu demult, spuneam despre compoziție material nou, adeseori scump și greu de manipulat. De
că începe atunci când ne gândim la ea, tot așa despre exemplu: pânza de in în pictura de șevalet, lemnul de nuc
simularea unui proiect din tehnicile tradiționale ale gravurii, din sculptură sau tabla de aramă din gravură. Decât să
pot afirma că este același tip de atitudine. GâNDIM! pierdem timp și să facem probe pe materialele enunțate
La urma urmei, ce este un proiect sau o simulare? Chiar mai sus - și să cheltuim timp și bani - mai bine simulăm
definițiile celor doi termeni ne vor ajuta să înțelegem proiectul pe materiale comune, ieftine și ușor de procurat.
argumentele care vor fi prezentate mai jos. La urma urmei ce dorim? O imagine plastică.
Mulți dintre observatorii mai puțin avizați consideră Și, pentru că am tot amintit termenul de tehnică, doresc
genul artistic GRAVURA ca fiind doar o banală tehnică acum să și prezint definiția sa: Tehnica însumează totalitatea
de execuție, uitând că adevărul cel mai important este procedeelor întrebuințate în practicarea unei meserii, a unei
acela că, în măsura în care civilizația nu poate fi imaginată arte, a unei științe.
fără aportul tiparului, acesta, tiparul cu toate genurile lui „Orice artă este o lume, fiecare tehnică este un
specifice nu ar fi existat fără GRAVURĂ. mediu a cărui valoare activă este egală sau superioară
Pornind de la premisa că un proiect reprezintă un aceleia a mediilor istorice. Nu trebuie să fii neîncetat
plan sau o intenție de a întreprinde ceva, de a organiza, de istoric, ci şi fizician, şi chimist, nu pentru a-ţi satisface
a face un lucru în ajutorul acestei premise, simularea face curiozitatea cu experienţe şi reţete, ci pentru a împlini
să apară ca real un lucru inexistent și dă în mod intenționat scopul de a cunoaşte în alcătuirea lor aceste lumi
o impresie falsă. imaginare, căci poezia lor esenţială este de combinaţie, nu
Prin simulare, studentul se acomodează cu limbajul de efuziune. Diferite familii spirituale pot să se complacă
plastic specific fiecărei tehnici sau maniere din domeniul în orice tehnică posibilă, însă fiecare materie are aleşii şi
tehnicilor tradiționale sau moderne ale gravurii. Nu mai iniţiaţii săi. Ordinul gravorilor este deosebit, el abundă
este necesar să execute fizic un proiect mental, ceea ce se în vizionari. Aici, ei nu sunt singuri. Şi unii, şi ceilalţi
dovedește a fi un lucru benefic creației. Timpul alocat unor sunt luminaţi de o flacără tainică sau atinşi de reflexele
manualități de multe ori stângace, cu un rezultat mai mult ei. Aşa stau lucrurile atunci când ei trasează imaginea
sau mai puțin bun, se raportează prin simulare întregului omului, ori dacă vor să ne dea vreo idee despre colţuri
timp alocat reflectării îndelungate asupra temei, subiectului singuratice din natură, ca şi atunci când interpretează
și a compoziției viitoarei lucrări. Practic, prin simulare, opera fluidă a pictorului, pentru a o încorpora austerei
meșteșugarul gravor se transformă în artistul gravor. Așa lor durităţi.” (Henri Focillon - Maeştrii stampei, Ed.
cum un croitor spune că e bine să măsori de zece ori și Meridiane, 1972)
Până la apariția tiparului indirect (xerocopia,
10