Page 17 - TRANSFERUL IMAGINII DIGITALE PE PANZA
P. 17

Când a apărut tiparul mobil, caligrafii vechi aveau aceeași
                                                                          atitudine. Unde mai era căldura literei scrise cu pana?
                                                                          Se  pierduse  identitatea  semnului  scris  manual.  Părea
                                                                          un  semn  rece  și  îndepărtat  de  sentimentul  și  simțirea
                                                                          caligrafului. Doar că inevitabilul se produsese deja. Un
                                                                          singur om putea să scrie prin tiparul mobil zeci sau sute
                                                                          de cărți. Nu mai trebuiau o sută de caligrafi. Așa au fost
                                                                          obligați, cum se spune în ziua de azi, să se „updateze”.
                                                                          Așa  a  apărut  arta  scrisului.  Abia  acum,  caligrafii  au
                                                                          realizat că ceea ce ei făceau nu era doar o muncă, ci era
                                                                          chiar vocația uitată de artistul autentic. Unii dintre ei au
                                Fig. 15. / Johannes Gutenberg
                                                                          rămas artiști, alții s-au îndreptat către profesia de dascăl,
                  sunteți depășit, nu știți că acum computerul le rezolvă  predând arta scrisului.
                  pe toate? Stăteam și cădeam pe gânduri, bineînțeles nu  Un alt exemplu clar în sprijinul argumentului meu este
                  fără  a  fi  mâniat  pe  atitudinea  insolentă  a  studentului.  atunci  când  tot  gravura,  care  avusese  sarcina  să  fie
                  Dar, după un timp de reflecție, îi dădeam dreptate. Așa  tipar,  trecuse,  fără  să  își  dea  nimeni  seama,  în  tabăra
                  o să fie. Atunci, îmi doream să se întâmple așa, dar în  cealaltă, a genului artistic în sine. Momentul a fost când
                  sinea mea doream să rămânem în paradigma tradițională.  prima fotografie a apărut, tot datorită gravurii, în 1820
                  Vechii  mei  profesori  îmi  spuneau:  „Lasă  tu  mofturile  (Joseph Nicephore Niepce). Un paradox! Ne dorim să
                  astea cu computerul și învață așa cum am învățat și noi!”.  tehnologizăm tot ce ne înconjoară, dar, în același timp,
                  Dacă, din Renaștere până acum, așa s-a făcut, atunci și  am dori ca totul să fie ca înainte. Vorba lui Caragiale „Ori
                  tu trebuie să faci la fel, ca să înveți pe alții să continue  să se revizuiască, primesc! dar să nu se schimbe nimica;
                  travaliul ăsta. Total inept raționamentul! Un sistem de  ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe
                  învățare încremenit în niște cutume tehnice.            pe ici pe colo, şi anume în punctele esenţiale”. Ciudată
                  Dacă ne uităm retrospectiv la toată istoria artelor vizuale,  este ființa umană! Avidă de cunoaștere și de dorința de a
                  o  să  descoperim  aceeași  reținere  și  aceeași  dorință  explora teritorii noi, nebănuite, dar, în aceeași măsură,
                  avangardistă.  Practic,  repetăm  ceea  ce  s-a  tot  petrecut  conservatoare  și  cu  un  sistem  de  predare  învechit.  În
                  în  toată  această  istorie.  Astfel,  când  a  apărut  panoul  sprijinul argumentelor înșirate de mai sus, mai amintesc
                  mobil pentru pictură, artiștii vremii, muraliști, se uitau  câteva modificări din istoria gravurii, considerată, secole
                  cu  superioritate  la  cei  care  pictau  pe  suprafețe  mici.  bune, TIPAR. Apariția gravurii în plan, în 1798, odată
                  Pictorii care lucrau în acest mod erau văzuți drept niște  cu  Aloys  Senefelder  (1772-1834),  a  facilitat  drumul
                  domnișoare de pension.                                  tiparului  industrial  către  tehnica  offset.  Eliminarea




                                                                        17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22