Page 17 - TRANSFERUL IMAGINII DIGITALE PE PANZA
P. 17
Când a apărut tiparul mobil, caligrafii vechi aveau aceeași
atitudine. Unde mai era căldura literei scrise cu pana?
Se pierduse identitatea semnului scris manual. Părea
un semn rece și îndepărtat de sentimentul și simțirea
caligrafului. Doar că inevitabilul se produsese deja. Un
singur om putea să scrie prin tiparul mobil zeci sau sute
de cărți. Nu mai trebuiau o sută de caligrafi. Așa au fost
obligați, cum se spune în ziua de azi, să se „updateze”.
Așa a apărut arta scrisului. Abia acum, caligrafii au
realizat că ceea ce ei făceau nu era doar o muncă, ci era
chiar vocația uitată de artistul autentic. Unii dintre ei au
Fig. 15. / Johannes Gutenberg
rămas artiști, alții s-au îndreptat către profesia de dascăl,
sunteți depășit, nu știți că acum computerul le rezolvă predând arta scrisului.
pe toate? Stăteam și cădeam pe gânduri, bineînțeles nu Un alt exemplu clar în sprijinul argumentului meu este
fără a fi mâniat pe atitudinea insolentă a studentului. atunci când tot gravura, care avusese sarcina să fie
Dar, după un timp de reflecție, îi dădeam dreptate. Așa tipar, trecuse, fără să își dea nimeni seama, în tabăra
o să fie. Atunci, îmi doream să se întâmple așa, dar în cealaltă, a genului artistic în sine. Momentul a fost când
sinea mea doream să rămânem în paradigma tradițională. prima fotografie a apărut, tot datorită gravurii, în 1820
Vechii mei profesori îmi spuneau: „Lasă tu mofturile (Joseph Nicephore Niepce). Un paradox! Ne dorim să
astea cu computerul și învață așa cum am învățat și noi!”. tehnologizăm tot ce ne înconjoară, dar, în același timp,
Dacă, din Renaștere până acum, așa s-a făcut, atunci și am dori ca totul să fie ca înainte. Vorba lui Caragiale „Ori
tu trebuie să faci la fel, ca să înveți pe alții să continue să se revizuiască, primesc! dar să nu se schimbe nimica;
travaliul ăsta. Total inept raționamentul! Un sistem de ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe
învățare încremenit în niște cutume tehnice. pe ici pe colo, şi anume în punctele esenţiale”. Ciudată
Dacă ne uităm retrospectiv la toată istoria artelor vizuale, este ființa umană! Avidă de cunoaștere și de dorința de a
o să descoperim aceeași reținere și aceeași dorință explora teritorii noi, nebănuite, dar, în aceeași măsură,
avangardistă. Practic, repetăm ceea ce s-a tot petrecut conservatoare și cu un sistem de predare învechit. În
în toată această istorie. Astfel, când a apărut panoul sprijinul argumentelor înșirate de mai sus, mai amintesc
mobil pentru pictură, artiștii vremii, muraliști, se uitau câteva modificări din istoria gravurii, considerată, secole
cu superioritate la cei care pictau pe suprafețe mici. bune, TIPAR. Apariția gravurii în plan, în 1798, odată
Pictorii care lucrau în acest mod erau văzuți drept niște cu Aloys Senefelder (1772-1834), a facilitat drumul
domnișoare de pension. tiparului industrial către tehnica offset. Eliminarea
17