Page 22 - TRANSFERUL IMAGINII DIGITALE PE PANZA
P. 22
categoria tiparului virtual indirect
xerografia, printul, gravura digitală
GRAVURA VIRTUALĂ
Odată cu apariţia tehnicilor de imprimare, bazate
pe tehnologia computerizată, (xerox sau print) dar şi
a configurării de imagini tip gravură prin procedee
specifice imaginii virtuale, cum ar fi site-urile cu galerii
sau muzee construite eminamente electronic, s-a deschis
o eră nouă în domeniul tradiţional al gravurii. În mod
evident, cel puţin unul din trasele acestui studiu, privitor
la materialitatea în sine a produsului artistic numit
stampă, va trebui reconsiderat cu fermitate.
Atributele obiectului plastic micşorate sau chiar
anulate prin impunerea acestor noi tehnici şi mentalităţi
au trebuit compensate prin programe estetice bazate pe
conceptualism dar şi pe rafinate modalităţi grafice, digitale
de a mima cât mai convingător materialitatea gravurii
(Fig. 103). Contactul direct cu stampa, evaluarea calităţii Fig. 19. Florin Stoiciu / “Omul de lemn” / Prelucrare digitală după
inciziei, aprecierea reliefurilor concrete ale corodării, o gravură în aquaforte.
constatări legate de fluiditatea cernelii, controlul tactil prin artificii ale imaginii virtuale. Astfel, deloc uimitor,
al grenului hârtiei de gravură, toate acestea au dispărut un gravor profesionist era perfect capabil să cântărească
din realitatea concretă şi au trebuit să fie reconsiderate aliajul corect al unei plăci de cupru, numai la sunetul emis
şi reconstruite prin abile şi mereu perfectibile tehnici de metal. Chiar fără să privească, același era în măsură
virtuale. să evalueze calitatea unei hârtii destinate imprimării,
Pentru mulţi practicieni ai domeniului ancoraţi gradul de încleiere precum şi grosimea, grain-ul mai
mai ferm în tradiţional ar fi de neconceput însăşi conceptul mult sau mai puţin potrivit unei tehnici anume, numai
de gravură virtuală. prin control tactil. În egală măsură, el putea, privind în
Pentru ei, modalităţile de tip senzorial, prin care lumina razantă să dimensioneze adâncimea unui şanţ
erau cercetate, măsurate şi apreciate atributele plăcii de corodat cu acid. În mod remarcabil, un gravor avizat
gravură sau ale stampei nu pot fi în nici un caz suplinite poate evalua concentraţia sau gradul de uzură al acidului
numai prin miros; tot astfel prin evaluarea amestecului
22