Page 25 - TRANSFERUL IMAGINII DIGITALE PE PANZA
P. 25

care printr-o definiţie de excepţie, poate sugera până la  ştiut că aceste cerneluri cu medium-uri precum  toluenul,
                  confuzie, o fotografie. Evident că aceste performanţe,  plasticul, substanţe uleioase, ceară, sunt capabile să se
                  realizări de vârf din punct de vedere tehnic, au pretins  imprime pe materiale foarte diferite ca de pildă: hârtie,
                  programe, instrumente super performante.                carton, plastic, metal.
                         Dacă primele imprimante erau matriciale, aceasta         Asistăm  astfel,  după  cum  se  vede,  la  o
                  însemnând că imaginea era realizată cu ajutorul unor ace  ofertă  spectaculoasă  de  materiale-suport  care  tind  să
                  care depuneau cerneala pe hârtie, ulterior a apărut tipul  completeze  sau  să  înlocuiască  suporturile  tradiţionale.
                  de imprimare ink-jet sau laser-print.                   Trebuie menţionate unele avantaje evidente ale acestor
                         Ink-jetul este forma prin care cerneala depozitată  tehnici  de  imprimare  modernă,  cum  ar  fi  rapiditatea
                  într-un recipient este pulverizată pe cale electrostatică,  imprimării,  numărul  mare  de  exemplare  identice  dar
                  sub formă de picături fine pe hârtie, eliminându-se astfel  şi  excelenta  posibilitate  de  a  mixa  imagini  fotografice
                  contactul direct între formă şi hârtie.                 cu altele construite prin semne plastice libere. În egală
                         În ceea ce priveşte sistemul de printare prin laser,  măsură  însă,  nu  putem  ocoli  un  anumit  dezavantaj,
                  este vorba, în linii mari, de o descompunere a imaginii  acela  că  încă  nu  putem  cunoaşte  rezistenţa  în  timp  a
                  cu semitonuri, în puncte cu dimensiuni variabile. Este  cernelurilor menţionate, evident, fiind vorba de calitatea
                  vorba de fapt de un raster fin întru totul asemănător cu  pigmentului.
                  cel folosit în zincografie.
                         În cazul în care artistul gravor este interesat să
                  genereze  o  imagine  prin  printare  într-unul  dintre  cele
                  două sisteme, menţionate mai sus, pe care să intervină
                  ulterior cu repere gravate, se impune o anumită analiză
                  distinctă.  De  pildă,  un  print  realizat  în  tehnica  ink-
                  jet nu poate fi folosit cu umectare şi trecere prin presa
                  de  gravură,  întrucât  cerneala  diluată  a  printului  va
                  compromite  imaginea  (Fig  107,  108).  Dimpotriva,  un
                  print realizat in procedeul laser poate primi interventii în
                  gravura tradiţională, dat fiind că cerneala nu este solubilă
                  în apă.
                         Desigur,  ar  fi  de  luat  în  calcul  şi  repere  ale
                  materialităţii cernelii, precum suprafaţa mată sau lucioasă   Fig. 23 / “Robert Rauschenberg / imagine digitală / Trans-
                                                                                fer Desene din anii 1960,” la Galeria Jonathan O’hara,
                  dar şi o consistenţă  diferită, nuanţată, determinată  de     include această lucrare fără titlu 1968 folosind acuarelă și
                  solvenţii folosiţi. Din acest punct de vedere, este bine de   creion. / Galeria Jonathan O’hara.



                                                                        25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30