Page 25 - TRANSFERUL IMAGINII DIGITALE PE PANZA
P. 25
care printr-o definiţie de excepţie, poate sugera până la ştiut că aceste cerneluri cu medium-uri precum toluenul,
confuzie, o fotografie. Evident că aceste performanţe, plasticul, substanţe uleioase, ceară, sunt capabile să se
realizări de vârf din punct de vedere tehnic, au pretins imprime pe materiale foarte diferite ca de pildă: hârtie,
programe, instrumente super performante. carton, plastic, metal.
Dacă primele imprimante erau matriciale, aceasta Asistăm astfel, după cum se vede, la o
însemnând că imaginea era realizată cu ajutorul unor ace ofertă spectaculoasă de materiale-suport care tind să
care depuneau cerneala pe hârtie, ulterior a apărut tipul completeze sau să înlocuiască suporturile tradiţionale.
de imprimare ink-jet sau laser-print. Trebuie menţionate unele avantaje evidente ale acestor
Ink-jetul este forma prin care cerneala depozitată tehnici de imprimare modernă, cum ar fi rapiditatea
într-un recipient este pulverizată pe cale electrostatică, imprimării, numărul mare de exemplare identice dar
sub formă de picături fine pe hârtie, eliminându-se astfel şi excelenta posibilitate de a mixa imagini fotografice
contactul direct între formă şi hârtie. cu altele construite prin semne plastice libere. În egală
În ceea ce priveşte sistemul de printare prin laser, măsură însă, nu putem ocoli un anumit dezavantaj,
este vorba, în linii mari, de o descompunere a imaginii acela că încă nu putem cunoaşte rezistenţa în timp a
cu semitonuri, în puncte cu dimensiuni variabile. Este cernelurilor menţionate, evident, fiind vorba de calitatea
vorba de fapt de un raster fin întru totul asemănător cu pigmentului.
cel folosit în zincografie.
În cazul în care artistul gravor este interesat să
genereze o imagine prin printare într-unul dintre cele
două sisteme, menţionate mai sus, pe care să intervină
ulterior cu repere gravate, se impune o anumită analiză
distinctă. De pildă, un print realizat în tehnica ink-
jet nu poate fi folosit cu umectare şi trecere prin presa
de gravură, întrucât cerneala diluată a printului va
compromite imaginea (Fig 107, 108). Dimpotriva, un
print realizat in procedeul laser poate primi interventii în
gravura tradiţională, dat fiind că cerneala nu este solubilă
în apă.
Desigur, ar fi de luat în calcul şi repere ale
materialităţii cernelii, precum suprafaţa mată sau lucioasă Fig. 23 / “Robert Rauschenberg / imagine digitală / Trans-
fer Desene din anii 1960,” la Galeria Jonathan O’hara,
dar şi o consistenţă diferită, nuanţată, determinată de include această lucrare fără titlu 1968 folosind acuarelă și
solvenţii folosiţi. Din acest punct de vedere, este bine de creion. / Galeria Jonathan O’hara.
25