Page 28 - TRANSFERUL IMAGINII DIGITALE PE PANZA
P. 28
Aplicații - simulare a unor tehnici din gravura Toate aceste abordări ale texturilor se regăsesc
tradițională, cu ajutorul semnelor specifice limbajului prin exemplificare în imaginile stampelor prezentate, din
vizual respectiv: punct, linie, pată. Mijloace tehnice: diferite perioade ale istoriei artei și identificate prin prisma
penița, roller, pix, carioca, marker etc. identității artiștilor prezentați. În acest fel, studentul are
Toate aceste mijloace nu fac altceva decât o altă abordare și o altă viziune față de desenul firesc din
să înlocuiască viziunea de ansamblu a gravării și tehnica șevaletului. Astfel, proiecția mentală a imaginii
imprimării tradiționale. Astfel, cerneala de imprimare observate reale se transformă, printr-o simulare corect
este preluată de pigmentul chimic al unui tuș tradițional făcută și prin materialități diferite, în iluzia valorică a
sau al unui marker. Acțiunea fizică este înlocuită de o profunzimii perspectivale, a volumului și a expresiei
abordare modernă a semnelor tradiționale, printr-o plastice. Elementele atât de necesare construcției unei
imprimare indirectă. Eliminarea matriței fizice creează imagini plastice - fie ea abstractă, gestuală sau figurativă,
pentru student posibilitatea aprofundării prin simulare a prin configurarea formelor învățate în desenul tradițional
tehnicilor tradiționale. Timpul dedicat în mod tradițional - obligă studentul la o analiză sintetică în abordarea
modalităților de execuție meșteșugărească este folosit dictonului „Minimum de mijloace - maximum de
în integralitate pentru un scop creator. Astfel, studentul expresie”.
descoperă prin exemplele imaginilor unor artiști Antrenamentul executat printr-o simulare
recunoscuți din domeniul gravurii, posibilități multiple coerentă și atentă a unor tehnici cunoscute din domeniul
de abordare a limbajului plastic vizual, respectiv: gravurii tradiționale este benefic în vederea intrării într-
paginația, construcția, proporțiile, valorația, expresia un laborator specializat.
diferitelor perioade istorice din istoria artei. Așa cum un Travaliul prezentat mai sus creează posibilitatea
elev la școala de aviație nu poate ajunge direct în carlinga unei noi viziuni asupra realității înconjurătoare. Inversarea
avionului supersonic, decât după o îndelungată repetiție imaginii se realizează atât în plan mental, cât și în plan
într-un simulator de zbor, tot astfel un elev doritor de fizic, cu ajutorul mijloacelor moderne de imprimare.
a cunoaște tainele meșteșugului în domeniul gravurii Argumentul în folosirea mijloacelor moderne de
nu poate aplica practic decât după o bună cunoaștere imprimare, respectiv, imprimantele de acum accesibile,
a tuturor elementelor necesare unui demers tehnic în laser print sau ink-jet, rezidă în faptul că, în condițiile
siguranță deplină. Pentru o mai bună exemplificare, actuale, eliminăm posibilitatea ca un student să aibă
prezint câteva direcții comune similare desenului de probleme din punct de vedere fizic, prin folosirea
șevalet. Astfel, avem ductul unei materii prin trasare. materialelor și substanțelor toxice.
Intensitatea valorică este realizată cu ajutorul texturilor În felul acesta, studentul are mai mult timp
diferite: țesătură regulată, țesătură aleatorie, țesătură pentru analiza individuală, prin contemplarea temei și a
plată decorativă, țesătură volumetrică. subiectului propus.
28