Page 11 - dosar presa 2012 stoiciu 2
P. 11

importantă miză tehnologică, au fost executate „la vedere” cu asistența și ajutorul participanților.
               În consecință, tema seducției fragmentului, sub aspect estetic, a devenit o temă de studiu iar tema
               tehnicilor aquatinta a devenit, la rându-i, mai interesantă, s-a reimpus ca o variantă credibilă în
               gravura românească modernă și a căpătat un teren incitant pentru alte posibilități tehnologice.
                      Chiar dacă ar mai fi numeroase aspecte de subliniat, punctarea acestor trei dimensiuni ale
               demonstrației la care ne-am referit, nu au scăpat din vedere atributele contributive ale performanței
               de o
               zi:
                      „O lucrare, o expoziție, o zi” a colegului Florin Stoiciu.


               Prof. univ. dr. Mihail Mănescu
               10 martie 2011
               MASTERAT - DOCTORAT,
               Universitatea Națională de Arte din București,


                      Lunga  tradiție  a  literaturii  artistice  ne  învață  că  la  început  a  fost  manualul:  rețetar  sau
               erminie, era menit să ofere sfaturi și să livreze soluții tehnice ori iconografice. Pe scurt, era o „carte
               de învățătură“ adresată în primul rând ucenicului, care avea astfel acces la „secretele“ meseriei.
               Mai târziu, când meșterul a devenit artist și a început să rivalizeze cu poetul, au apărut tratatele,
               în care componenta teoretică și dimensiunea reflexivă articulau o meditație pe marginea activității
               artistice. Arta devenea astfel „cosa mentale“.
                      Dintr-o altă perspectivă, această remarcabilă transformare poate fi citită și ca trecere de
               la „tăcere“ la locvacitate: artistul nu mai este „mut“ și devine convingător nu doar prin imaginile
               pe care le produce, ci și prin cuvintele pe care le folosește, adesea cu aceeași virtuozitate cu care
               mânuiește penelul ori dalta.
                      Iată de ce André Lhote afirma că „pictorii sunt foarte vorbăreţi”, consacrând trecerea „de
               la paletă la masa de scris”. Și se justifica astfel: „cel mai modest ca şi cel mai glorios mânuitor al
               penelului nu poate rezista tentaţiei de a-şi expune intenţiile primului vizitator binevoitor, de a-şi
               explica particularităţile tehnicii sau concepţia despre artă”. Subtil, Lhote adăuga: „Printre pictori
               sunt însă și taciturni, rezervaţi şi timizi. Aceştia din urmă, în lipsa auditoriului, îşi incredinţează
               frământările sau ambiţiile hârtiei”
                      Aşadar,  cuvântul  ar  fi  insoţitorul  obligatoriu  al  imaginii,  explicaţia  oferită  de  limbajul
               discursiv devenind apanajul/privilegiul artistului conştient de (noua) lui demnitate: după ce s-a
               eliberat de condiţia inferioară a „artelor mecanice”, meşterul-artizan a devenit artist: acesta din
               urmă a renunţat apoi la condiţia de slujitor al academiei, pentru a se dedica vocaţiei: atunci pătrunde
               in universul rarefiat al artei eliberate de reguli şi, renunţând la meseria de pictor, devine artist .
                      Am  făcut  acest  mic  curs  pentru  a  introduce  o  carte  ce  constituie,  în  ambianța  noastră
               culturală, o fericită excepție. « Tehnici și maniere în gravură », volumul datorat lui Florin Stoiciu,
               nu reprezintă nici un manual, nici un tratat. Iar autorul nu este nici timid, nici taciturn. Dar cartea
               sa este cu adevărat o „carte de învățătură” rod al unui artist pasionat (unii ar spune obsedat) de
               secretele și virtuozitățile gravurii, pe care o practică nu doar cu o remarcabilă știință a meșteșugului,
               ci și (mai ales) cu originalitatea talentului său.
                      Cartea este, pe de altă parte, rezultatul unei vocații pedagogice: profesor la Universitatea
               Națională de Artă din București, Florin Stoiciu este un demn urmaș al artiștilor dascăli care au
               înțeles să impună, în spațiul academiei artistice autohtone, gravură ca o disciplină privilegiată,
               egală în drepturi cu pictura și sculptura. Într-un fel, istoria gravurii în arta românească modernă
               este consonantă cu istoria învățământului artistic modern de la noi : o tradiție venerabilă care
               obligă și pe care Florin Stoiciu o onorează cu devotament și cu succes. O demonstrează numărul






                                                             11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16