Page 11 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 11

florin stoiciu

                  în sine. Uită-te, vezi și fă ceea ce simți, și atunci o lucrare va fi
                  doar a ta. Te reprezintă, și te mulțumește fără să faci nici un efort
                  rațional cerebral. Lasă să zburde mâna împreună cu gândul. O
                  să iasă o linie mai strâmbă, mai altfel decât geometriile învățate.
                  Vor fi ale tale. Știm foarte bine că o stare nu poate fi definită. Ne
                  trezim că spunem. „ fă ceva, fă și tu un gest de bunătate”.
                         Acum, ca să mă întorc la demersul meu, pot să spun
                  că  toată  această  încărcătură  cantitativă  a  unor  experiențe
                  personale poate fi tradusă prin semne recognoscibile datorită
                  unor mișcări spontane ale gândului și implicit ale mâinii care
                  controlează ustensilele folosite. În xilogravură întâlnim cel mai
                  bine melanjul dintre artist și meșteșugar. Vorbesc de acei artiști
                  care își construiesc singuri tot demersul, de la gând la imaginea
                  finală datorată unei imprimări. Adeseori pornim o lucrare de
                  la un gest primar pentru ca mai apoi prin meșteșug să croim
                  rațional o formă dintr-o poveste. Alteori pornim cu un savant
                  pachet de gândire compozițională, pentru ca la final să venim
                  cu un gest ca să revigorăm amorțeala imaginii. Nu am făcut
                  altceva  decât  să-mi  demonstrez  că  o  stare  printr-un  gest  al
                  unei pensule poate să înobileze o materie care poate fi amorfă.
                  Ce poate fi mai frumos, ca din câteva linii și puncte să creezi
                  un evantai atât de mare de stări , sentimente și materialități
                  complexe?  Poate  aici  se  regăsește  cel  mai  bine  dictonul:
                  „Minimum de mijloace, maximum de expresie”.
                         Am  realizat  după  mulți  ani  că  orice  tehnică  poate
                  fi  abordată  cu  ușurință  prin  materialele  specifice,  datorită
                  meșteșugului  învățat.  Subconștientul  lucrează  perfect  cu
                  raționalul într- o tehnică aparent seacă și fără de viață. Trebuie
                  să ne gândim că lemnul trăiește, că este viu. Noi trebuie să îi
                  dăm ceea ce își dorește, puțină căldură și dragoste gestuală a
                  unei stări efemere. Poate părea poetic, dar la urma urmei, noi
                  artiștii vizuali nu suntem altceva decât niște poeți ai imaginilor.
                  Atât timp cât mie îmi place o imagine, în mod cert voi găsi
                  undeva pe cineva care va empatiza cu mine sau cu imaginea
                  creată. Adeseori, unele lucrări care nu- mi mai plăceau, erau
                  apreciate  de alți prieteni sau cunoscători ai artelor frumoase.
                  Este posibil ca eu să mă fi îndepărtat de gestul și starea mea
                  inițială pentru ca mai apoi altcineva să se regăsească în starea
                  și  gestul  meu.  Xilogravura  este  un  copil  care  așteaptă  să  fie
                  modelat. Orice greșeală în modelare este irepetabilă. Un gest


                                                             11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16