Page 14 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 14

Gestul în xilogravură

                                      SCURT ISTORIC

                                      (STOICIU Florin - Materialitatea in gravura - tehnici si manierere- Ed.
                                      Tehnica- București, 2007, pag. 41 - 48)


         Fig. 1. Cerbi şi somoni, din Lorthet,
         Hautes-Pyrenees,  Franţa.  perioada
         Magdeleniană. Gravură pe corn de
         cerb, lătime 9 5/8”. Musee des An-
         tiquites Nationales, Saint-Germain-  Dacă a grava înseamna arta şi tehnica de a săpa imagini, ornamente
         en-Laye, Franţa              şi litere în adâncime sau în relief, în metal, lemn sau piatră, linoleum
                                      etc., prin mijloace manuale, mecanice, chimice, electrice etc., sau prin
                                      procedee combinate pentru a obţine o suprafaţă activă a unui clişeu,
                                      putem spune  că odată cu imaginile figurate, pe pereţii peşterilor de
                                      la Lascaux şi Altamira au apărut şi primele manifestări de tehnici ale
                                      gravurii (Fig. 1).
                                             Primele incizii făcute de omul neolitic pentru a figura diferite
                                      imagini  cu  caracter  magic  au  deschis  lungul  drum  al  gravurii  în
                                      complicata sa istorie şi dorinţă de identificare ca gen de artă majoră.
                                             Dacă aceste incizii erau la început doar un mijloc tehnic de
                                      rezolvare a unui traseu prin care imaginea, cu ajutorul culorilor din
                                      pigmenţii naturali era figurată pentru a servi scopurile magice, ulterior,




         Fig. 2. Avon Neal and Ann Parker.
         Desen  copiat  cu  cerneala  dupa  un
         bas-relief (tehnica ştampilei) Asirian
         din Palatul de la Ashur, 883-895, 42
         1/2  x  92”.  Carving,  Fleming  Mu-
         seum,  University  of  Vermont,  Bur-
         lington












                                          Fig. 4. Frontispiciul de la Diamond Sutra, xilografie refăcută  de Jung Pao Chai,
                                          Peking. 1960, 14 x 11 1/2”.


                                      odata cu apariţia hârtiei în China în anul 105, a fost  posibilă imprimarea,
                                      iar aceste incizii au devenit mijlocul prin care suprafaţa unui material
          Fig. 3. Portretul lui Confucius. Di-  devenea în acelaşi timp activă şi pasivă putând prelua un pigment şi să
          nastia Ch’ing. Desen copiat dupa pi-
          atra gravată prin tehnica ştampilei.   facă posibilă multiplicarea în mai multe exemplare a imaginii trasate,
          muzeul de Artă din Philadelphia  incizate (Fig. 4). Chiar dacă la început hârtia sau pânza, ca să poată fi


                                                     14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19