Page 18 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 18

Gestul în xilogravură



                                      XVI-  lea  xilografia  italiană  a  continuat  cu  peisajele  de  Domenico
                                      Campagnola (Fig. 19) şi un grup de gravuri după desene atribuite lui
                                      Tiziano. În Franţa, puţinele gravuri pe lemn oglindeau influenţa stilului
                                      artiştilor italieni aduşi acolo de Francisc I. Splendidele  Cărţi ale Orelor
                                      (Fig. 20), produse la Paris şi Lyon la sfârşitul secolului al XV- lea, erau
                                      gravate pe metal. Începutul dezvoltării xilografiei franceze în secolul
                                      al XVI-lea trebuie căutat în Elveţia, la Holbein, ale cărui ilustraţii la
                                      “Dansul Morţii şi “Vechiul Testament” (Fig. 21), gravate ireproşabil de




          Fig. 18. Hypnerotomachia Poliphili,
          1499,  Colecţia  regala  a  Reginei
          Elizabeth  II,  Palatul  Buckingham,
          Londra, Anglia












                                                           Fig. 20. Cartea orelor

                                      Hans Lutzelburger din Basel, au fost publicate mai întâi la Lyon, în
                                      1538. Acestea au inspirat compoziţiile lui Bernard Salomon (Fig. 22)
          Fig.  19.  Domenico  Campagnola,   care a aprovizionat pe editorii din Lyon cu ilustraţii până la moartea
          Fuga  în  Egipt,  peniţa  tuş  şi  cretă   sa, în 1561. La sfârşitul secolului al XVI-lea, ca urmare a preferinţei
          neagră pe hârtie,înălţimea: 23.2 cm;
          lăţimea:  38.8  cm,  Courtauld  Insti-
          tute of Art Gallery, Londra, Anglia












                                          Fig.  21.  Hans  Holbein  cel  Tânăr  (Germania,  1497/98  -  1543).  Ilustraţie  pen-
                                          tru  Psalmul  53,  “Icones  historiarum  Veteris  Testamenti”,  publicată  în  1538
                                          Xilogravură, dimensiunea: 6 cm x 8 cm”

                                      editorilor pentru ornarea cărţilor cu produse ale gravurii în adâncime,
         Fig. 22. Vertumne şi Pomone, Ber-  care permitea o mai mare acurateţe a detaliului, xilografia a început
         nard  Salomon,1557,  xilogravură,   să decadă. Declinul ei s-a accentuat în secolele XVII-XVIII-lea şi ar fi
         Montpellier,  Médiathèque  centrale   dispărut cu totul dacă n-ar fi salvat-o inovaţiile tehnice ale englezului
         d’agglomération Émile Zola.

                                                     18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23