Page 18 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 18
Gestul în xilogravură
XVI- lea xilografia italiană a continuat cu peisajele de Domenico
Campagnola (Fig. 19) şi un grup de gravuri după desene atribuite lui
Tiziano. În Franţa, puţinele gravuri pe lemn oglindeau influenţa stilului
artiştilor italieni aduşi acolo de Francisc I. Splendidele Cărţi ale Orelor
(Fig. 20), produse la Paris şi Lyon la sfârşitul secolului al XV- lea, erau
gravate pe metal. Începutul dezvoltării xilografiei franceze în secolul
al XVI-lea trebuie căutat în Elveţia, la Holbein, ale cărui ilustraţii la
“Dansul Morţii şi “Vechiul Testament” (Fig. 21), gravate ireproşabil de
Fig. 18. Hypnerotomachia Poliphili,
1499, Colecţia regala a Reginei
Elizabeth II, Palatul Buckingham,
Londra, Anglia
Fig. 20. Cartea orelor
Hans Lutzelburger din Basel, au fost publicate mai întâi la Lyon, în
1538. Acestea au inspirat compoziţiile lui Bernard Salomon (Fig. 22)
Fig. 19. Domenico Campagnola, care a aprovizionat pe editorii din Lyon cu ilustraţii până la moartea
Fuga în Egipt, peniţa tuş şi cretă sa, în 1561. La sfârşitul secolului al XVI-lea, ca urmare a preferinţei
neagră pe hârtie,înălţimea: 23.2 cm;
lăţimea: 38.8 cm, Courtauld Insti-
tute of Art Gallery, Londra, Anglia
Fig. 21. Hans Holbein cel Tânăr (Germania, 1497/98 - 1543). Ilustraţie pen-
tru Psalmul 53, “Icones historiarum Veteris Testamenti”, publicată în 1538
Xilogravură, dimensiunea: 6 cm x 8 cm”
editorilor pentru ornarea cărţilor cu produse ale gravurii în adâncime,
Fig. 22. Vertumne şi Pomone, Ber- care permitea o mai mare acurateţe a detaliului, xilografia a început
nard Salomon,1557, xilogravură, să decadă. Declinul ei s-a accentuat în secolele XVII-XVIII-lea şi ar fi
Montpellier, Médiathèque centrale dispărut cu totul dacă n-ar fi salvat-o inovaţiile tehnice ale englezului
d’agglomération Émile Zola.
18