Page 19 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 19
florin stoiciu
Thomas Bewick (1753-1828) (Fig. 23) care a reintrodus tehnica wood-
engraving, gravarea în lemn vertical, cu fibrele perpendiculare pe
suprafaţa plăcii.
Tehnica lui a fost dezvoltată de artiştii de pe continent, îndeosebi
pentru împodobirea cărţilor: Bertall, Deveria, Dore, Grandville,
Johannot, Meissonier, Monnier, Raffet, etc. în Franţa; Menzel (Fig.
25), cu celebrele sale creaţii pentru Geschichte Friedrichs des Grossen
(1839-1842) de Franz Kluger, în Germania. Tradiţia gravurii în lemn
longitudinal, tăiat în direcţia fibrelor, a fost reluată la sfârşitul secolului
Fig. 23. Bufniţa cu urechi mari de
Thomas Bewick, xilogravură lemn
în cap, Istoria pasărilor Englezeşti
(Newcastle: imprimată de Sol.
Hodgson for Beilby & Bewick,
1797), volumul 1, pagina 46.
Fig. 24. Ilustraţie la Dante şi Virgil de Gustave Doré, xilogravură lemn în cap.
(fragment)
Fig. 25. Adolph Menzels, ilustraţie
la Geschichte Friedrichs des Gros-
al XIX-lea, prin francezul Gauguin şi norvegianul Munch (Fig. 26). sen (1839-1842) de Franz Kluger,
xilogravură lemn în cap
Lucrările lor au inspirat mai târziu compoziţiile artiştilor din grupul
Die Brucke, format la Dresda, în 1905: Ernst Ludwig Kirchner (Fig.
27), Erich Heckel, Karld Schmidt- Rottluff (Fig. 28)şi Emil Nolde
(Fig. 29). Odată cu reluarea acestei tradiţii putem observa că tehnica
de imprimare este aceeaşi, dar elaborarea lucrării, de cele mai multe
ori neagă procedeul clasic de execuţie. Fibra lemnului este tăiată şi în
plan transversal, textura lemnului devine un mijloc de expresie nou,
accidentele materialului se transformă în semne grafice personalizând
fiecare autor şi stil în parte.
Putem aprecia astfel cum, aparente handicapuri ale unei Fig. 26. Edvard Munch (1863-1944):
tehnici sunt reconfigurate în semne plastice de o mare expresivitate. Alte Männer und Knaben (Bătrâni
Chinuitele sfâşieri ale fibrei lemnoase longitudinale devin expresia şi copii), xilogravură, lemn în fibră,
1905, 352 x 440 mm
19