Page 19 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 19

florin stoiciu

                  Thomas Bewick (1753-1828) (Fig. 23) care a reintrodus tehnica wood-
                  engraving,  gravarea  în  lemn  vertical,  cu  fibrele  perpendiculare  pe
                  suprafaţa plăcii.
                         Tehnica lui a fost dezvoltată de artiştii de pe continent, îndeosebi
                  pentru  împodobirea  cărţilor:  Bertall,  Deveria,  Dore,  Grandville,
                  Johannot,  Meissonier,  Monnier,  Raffet,  etc.  în  Franţa;  Menzel  (Fig.
                  25), cu celebrele sale creaţii pentru Geschichte Friedrichs des Grossen
                  (1839-1842) de Franz Kluger, în Germania. Tradiţia gravurii în lemn
                  longitudinal, tăiat în direcţia fibrelor, a fost reluată la sfârşitul secolului

                                                                                  Fig.  23.  Bufniţa  cu  urechi  mari  de
                                                                                  Thomas  Bewick,  xilogravură  lemn
                                                                                  în  cap,    Istoria  pasărilor  Englezeşti
                                                                                  (Newcastle:  imprimată  de  Sol.
                                                                                  Hodgson  for  Beilby  &  Bewick,
                                                                                  1797), volumul 1, pagina 46.






















                         Fig. 24. Ilustraţie la Dante şi Virgil de Gustave Doré, xilogravură lemn în cap.
                         (fragment)
                                                                                   Fig.  25.  Adolph  Menzels,  ilustraţie
                                                                                   la  Geschichte  Friedrichs  des  Gros-
                  al XIX-lea, prin francezul Gauguin şi norvegianul Munch (Fig. 26).   sen  (1839-1842)  de  Franz  Kluger,
                                                                                   xilogravură lemn în cap
                  Lucrările lor au inspirat mai târziu compoziţiile artiştilor din grupul
                  Die Brucke, format la Dresda, în 1905: Ernst Ludwig Kirchner (Fig.
                  27),  Erich  Heckel,  Karld  Schmidt-  Rottluff    (Fig.  28)şi  Emil  Nolde
                  (Fig. 29). Odată cu reluarea acestei tradiţii putem observa că tehnica
                  de imprimare este aceeaşi, dar elaborarea lucrării, de cele mai multe
                  ori neagă procedeul clasic de execuţie. Fibra lemnului este tăiată şi în
                  plan transversal, textura lemnului devine un mijloc de expresie nou,
                  accidentele materialului se transformă în semne grafice personalizând
                  fiecare autor şi stil în parte.
                         Putem  aprecia  astfel  cum,  aparente  handicapuri  ale  unei   Fig. 26. Edvard Munch (1863-1944):
                  tehnici sunt reconfigurate în semne plastice de o mare expresivitate.    Alte Männer und Knaben (Bătrâni
                  Chinuitele  sfâşieri ale fibrei lemnoase longitudinale devin expresia   şi copii), xilogravură, lemn în fibră,
                                                                                   1905, 352 x 440 mm

                                                             19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24