Page 17 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 17

florin stoiciu

                  lui: Albrecht Altdorfer (Fig. 12), Hans Baldung Grien (Fig. 13), Lucas
                  Cranach, Urs Graf (Fig. 14), Hans Holbein (Fig.15) etc.
                         În Ţările de Jos, istoria gravurii pe lemn a început cu Lucas van
                  Leyden (1494-1533) (Fig. 16), primul care a ţinut seama de diferenţele



                                                                                   Fig. 12. Peisaj cu doi brazi în dreap-
                                                                                   ta.  Albrecht  Altdorfer,1480–1538.
                                                                                   Aquaforte, 11.0 x 15.5 cm (4 5/16 x
                                                                                   6 1/8 in.) Muzeul de artă din Bos-
                                                                                   ton, S.U.A.














                                                                                   Fig. 13. Hans Baldung Grien, Aris-
                                                                                   totleand Phyllis, 1513, Xilogravură,
                                                                                   330  x  236mm.  Germanisches
                                                                                   Nationalmuseum,Nurenberg
                       Fig. 16. Lucas van Leyden; Abrahams Opfer; Druckgraphik; 28 x 21 cm; 1517-
                       18;Amsterdam, Rijksmuseumk



                  de  planuri,  de  perspective  şi  mai  ales  de  valori  inegale  în  tonuri  şi
                  nuanţe  pentru  a  obţine  puternice  efecte  de  lumină.  Deşi  multe  din
                  cărţile tabelare sunt la origine olandeze, ele nu se disting prin valori
                  artistice deosebite. Predecesorii lui Lucas van Leyden, din secolul al
                  XV-lea  (Maestrul  cu  Banderole  şi  alţi  anonimi  care  formau  grupul
                  primitivilor  olandezi)  nu  atinseseră  măiestria  contemporanilor  lor   Fig. 14. Urs Graf, Familia de Satiri.
                  germani şi italieni. În Italia, în secolul al XV-lea, stampele xilografiate   1520,  xilogravură  cu  linia  albă,
                  erau destul de rare: ilustraţii la câteva predici de Savonarola, o suită de   Staatlische  Graphische  Sammlung,
                  Sacre Representazioni, harta Veneţiei de Jacopo de’ Barbari (1500) (Fig   Munchen, Germania
                  17), dar mai ales vestitele imagini anonime din capodopera tipografică
                  aldină  Hypnerotomachia  Polophili  (1499)  (Fig.  18).  În  secolul  al








                                                                                   Fig.  15.  Hans  Holbein  Tânărul,
                                                                                   Erasmus, detaliu, 1540, Xilogravură,
                         Fig. 17                                                   Muzeul  Brooklyn,    New  York,
                                                                                   S.U.A.

                                                             17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22