Page 17 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 17
florin stoiciu
lui: Albrecht Altdorfer (Fig. 12), Hans Baldung Grien (Fig. 13), Lucas
Cranach, Urs Graf (Fig. 14), Hans Holbein (Fig.15) etc.
În Ţările de Jos, istoria gravurii pe lemn a început cu Lucas van
Leyden (1494-1533) (Fig. 16), primul care a ţinut seama de diferenţele
Fig. 12. Peisaj cu doi brazi în dreap-
ta. Albrecht Altdorfer,1480–1538.
Aquaforte, 11.0 x 15.5 cm (4 5/16 x
6 1/8 in.) Muzeul de artă din Bos-
ton, S.U.A.
Fig. 13. Hans Baldung Grien, Aris-
totleand Phyllis, 1513, Xilogravură,
330 x 236mm. Germanisches
Nationalmuseum,Nurenberg
Fig. 16. Lucas van Leyden; Abrahams Opfer; Druckgraphik; 28 x 21 cm; 1517-
18;Amsterdam, Rijksmuseumk
de planuri, de perspective şi mai ales de valori inegale în tonuri şi
nuanţe pentru a obţine puternice efecte de lumină. Deşi multe din
cărţile tabelare sunt la origine olandeze, ele nu se disting prin valori
artistice deosebite. Predecesorii lui Lucas van Leyden, din secolul al
XV-lea (Maestrul cu Banderole şi alţi anonimi care formau grupul
primitivilor olandezi) nu atinseseră măiestria contemporanilor lor Fig. 14. Urs Graf, Familia de Satiri.
germani şi italieni. În Italia, în secolul al XV-lea, stampele xilografiate 1520, xilogravură cu linia albă,
erau destul de rare: ilustraţii la câteva predici de Savonarola, o suită de Staatlische Graphische Sammlung,
Sacre Representazioni, harta Veneţiei de Jacopo de’ Barbari (1500) (Fig Munchen, Germania
17), dar mai ales vestitele imagini anonime din capodopera tipografică
aldină Hypnerotomachia Polophili (1499) (Fig. 18). În secolul al
Fig. 15. Hans Holbein Tânărul,
Erasmus, detaliu, 1540, Xilogravură,
Fig. 17 Muzeul Brooklyn, New York,
S.U.A.
17