Page 12 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 12

Gestul în xilogravură

                                      greșit poate distruge la final o personalitate sau în cazul de față
                                      o virtuală operă de artă. Toate aceste analogii sunt stările și
                                      gesturile mele interioare. Uneori au mai fost spuse alteori auzite
                                      dar în mod cert nu au fost scrise. M-am întrebat cum să descriu
                                      tot acest traseu, și am realizat că nu se poate altfel decât așa
                                      cum a fost executat. Pentru foarte mulți dintre voi, toate aceste
                                      gânduri pot fi de neînțeles, așa că voi face o descriere mai puțin
                                      poetică a etapelor de elaborare a imaginilor prezentate.
                                             O primă etapă a fost: De ce? Păi...pentru simplul motiv
                                      că nu mai făcusem un efort atât de mare. A fost o provocare
                                      personală, o demonstrație că mai pot crea ceva. Mai mult sau mai
                                      puțin bine pentru observatorii avizați. O atitudine egoistă față
                                      de ceilalți executanți ale aceleași tehnici. Am încercat să fac ca
                                      mine și să nu mă îndepărtez de condiția firească a unei imagini,
                                      uneori plictisitoare, dar plină de sevă gestuală. Povestea, așa
                                      cum am mai spus, o creați voi, eu....creez imaginea. În această
                                      primă etapă am încercat să uit toate cutumele învățate. Să uit că
                                      trebuie să fac o sinteză, că trebuie să ajung la un semn, că dacă
                                      nu tai corect o să fie rău, că liniile într-un anumit mod creează
                                      iluzia griului, etc. etc. Singurul lucru rațional aici a fost poate,
                                      dimensiunea plăcilor de lemn. Exact ca în tipar, a trebuit să mă
                                      raportez la dimensiunea hârtiei, Drept urmare am hotărât că
                                      exteriorul hârtiei să fie de 50 x 70 cm, iar interiorul imaginii
                                      imprimate  să  fie  aleatoriu  în  funcție  de  ce  plăci  găsesc.  Așa
                                      după cum bine știm, compoziția începe odată cu primul gând:
                                      că vom începe acest demers. Ulterior m-am gândit la tehnică, la
                                      mărime, la subiect, la temă etc. La fiecare lucrare am încercat să
                                      folosesc experiențele anterioare din pictură sau gravură. De cele
                                      mai multe ori dimensiunea a dat tonul viitoarelor compoziții.
                                      Poveștile? Aceleași: masca, peștii, peisaj, nudul, sau elementele
                                      decorative. Pretexte pentru exercițiul gestului din pictura de
                                      șevalet. Ce este mai frumos ca toate stările și angoasele tale
                                      de artist să le reprezinți printr- o tehnică de multiplicare? În
                                      cea de-a doua etapă am început să- mi pregătesc materialele
                                      necesare  demersului.  Panoul  de  lemn  (în  acest  caz  panel
                                      placat cu lemn de tei), ulei de in fiert, pensule, culoare neagră
                                      acrylică, apă, dălți pentru gravare, cărbune, cretă albă, imagini
                                      fotografice ale compozițiilor anterioare.
                                             În  continuare  a  urmat  un  gest  care  prin  meșteșug  a
                                      devenit un semn personal.


                                                     12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17