Page 12 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 12
Gestul în xilogravură
greșit poate distruge la final o personalitate sau în cazul de față
o virtuală operă de artă. Toate aceste analogii sunt stările și
gesturile mele interioare. Uneori au mai fost spuse alteori auzite
dar în mod cert nu au fost scrise. M-am întrebat cum să descriu
tot acest traseu, și am realizat că nu se poate altfel decât așa
cum a fost executat. Pentru foarte mulți dintre voi, toate aceste
gânduri pot fi de neînțeles, așa că voi face o descriere mai puțin
poetică a etapelor de elaborare a imaginilor prezentate.
O primă etapă a fost: De ce? Păi...pentru simplul motiv
că nu mai făcusem un efort atât de mare. A fost o provocare
personală, o demonstrație că mai pot crea ceva. Mai mult sau mai
puțin bine pentru observatorii avizați. O atitudine egoistă față
de ceilalți executanți ale aceleași tehnici. Am încercat să fac ca
mine și să nu mă îndepărtez de condiția firească a unei imagini,
uneori plictisitoare, dar plină de sevă gestuală. Povestea, așa
cum am mai spus, o creați voi, eu....creez imaginea. În această
primă etapă am încercat să uit toate cutumele învățate. Să uit că
trebuie să fac o sinteză, că trebuie să ajung la un semn, că dacă
nu tai corect o să fie rău, că liniile într-un anumit mod creează
iluzia griului, etc. etc. Singurul lucru rațional aici a fost poate,
dimensiunea plăcilor de lemn. Exact ca în tipar, a trebuit să mă
raportez la dimensiunea hârtiei, Drept urmare am hotărât că
exteriorul hârtiei să fie de 50 x 70 cm, iar interiorul imaginii
imprimate să fie aleatoriu în funcție de ce plăci găsesc. Așa
după cum bine știm, compoziția începe odată cu primul gând:
că vom începe acest demers. Ulterior m-am gândit la tehnică, la
mărime, la subiect, la temă etc. La fiecare lucrare am încercat să
folosesc experiențele anterioare din pictură sau gravură. De cele
mai multe ori dimensiunea a dat tonul viitoarelor compoziții.
Poveștile? Aceleași: masca, peștii, peisaj, nudul, sau elementele
decorative. Pretexte pentru exercițiul gestului din pictura de
șevalet. Ce este mai frumos ca toate stările și angoasele tale
de artist să le reprezinți printr- o tehnică de multiplicare? În
cea de-a doua etapă am început să- mi pregătesc materialele
necesare demersului. Panoul de lemn (în acest caz panel
placat cu lemn de tei), ulei de in fiert, pensule, culoare neagră
acrylică, apă, dălți pentru gravare, cărbune, cretă albă, imagini
fotografice ale compozițiilor anterioare.
În continuare a urmat un gest care prin meșteșug a
devenit un semn personal.
12