Page 15 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 15
florin stoiciu
imprimate, trebuiau să fie presate manual, putem afirma cu certitudine
că acesta este momentul în care gravura se indentifică cu viitorul tipar,
având doar rostul de mijloc tehnic de multiplicare. Toate aceste forme
de imprimare le regăsim în sigiliile pe pietrele preţioase, în perioada
antică, sau la ştampilele pentru cărămizi. Acest procedeu este cunoscut
în literatura de specialitate ca tehnică a ştampilei (Fig. 2, 4) iar apariţia
ei este confundată cu apariţia hârtiei.
Dacă la inceputurile ei, tehnica ştampilei era rezolvată cu
ajutorul suporturilor din piatră iar imprimarea se făcea pe pânză sau
bambus, ulterior, folosirea lemnului ca suport a făcut trecerea către
tehnicile xilogravurii.
Xilogravura este prima tehnică de gravură precedând gravura
în metal. Fig. 5. Bois Protat, xilogravura,
Blocurile de lemn, săpate de egipteni şi de chinezi pentru 1370, autor necunoscut
imprimarea textilelor, sunt cele mai timpurii exemple, identificate din
secolele V şi VI e.n. Tot din aceeaşi perioadă apar primele xilogravuri
pe hârtie facute în China, ţara de origine a acestui material.
Etapele răspândirii gravurii în lemn în Europa sunt greu de
definit. Folosirea ei în secolele XIII-XIV-lea era limitată la imprimarea
stofelor. Se crede că ţesăturile astfel decorate au fost importate odată
cu procedeul de fabricare. Celebrul clişeu de lemn “Protat” (Fig.5),
descoperit în Franţa în 1900, datează de pe la 1370 şi a servit la o
imprimare de acest gen. Localizarea şi cronologia primelor imprimări
xilografice europene pe hârtie sunt incerte. Cele mai vechi provin din
ultimii ani ai secolului al XIV-lea şi au fost lucrate în Germania şi
Italia. Fig. 6. Anonim italian. Mater
Explicaţia acestei întârzieri poate fi aflată în istoria fabricării Dolorosa. 1500. Placa originală de
hârtiei. Xilogravura nu a avut o răspândire comercială decât din lemn. (detaliu) Muzeul de Artă din
Boston, S.U.A.
clipa când morile de hârtie au putut furniza acest suport în cantitate
suficientă, la un preţ relativ scăzut. Cele dintâi gravuri pe lemn,
opere ale unor maeştri anonimi de la sfârşitul secolului al XIV-lea şi
începutul secolului al XV-lea, aparţin unui stil gotic internaţional şi
sunt surprinzător de bine executate (Fig. 6).
După ce hârtia a putut fi fabricată în cantităţi suficiente şi la
un preţ scăzut, putem vorbi de o răspândire comercială. După această
perioadă, lucrările s-au fixat la un nivel artistic modest, înfaţişând mai
ales imagini religioase şi figuri ale cărţilor de joc (Fig. 8). Compoziţiile
lor naive, din care se vor inspira gravorii expresionişti germani la
începutul secolului al XX-lea, reprezintă perspective absurde, personaje
disproporţionate, cu malformaţii, gesturi exagerate şi expresii bizare Fig. 7. Anonim German. “Von dem
Fegfeuer mit etlichen exempeln”,
(Fig. 7). Puţine dintre ele sunt semnate şi este greu de stabilit cărei şcoli de la Seelenwurzgarten, imprimată
artistice sau ţări îi aparţin. Erau confecţionate în serie şi vândute de de Conrad Dinckmut, Ulm, 1483.
colportori la bâlciuri şi în locuri de pelerinaj. Cu toată distribuirea lor Xilogravură, 18 cm x 12 cm”.
Davidson Art Center, Wesleyan
masivă, s-a ajuns la paradoxul că astăzi sunt extrem de rare. University, Middletown, Conn
Până la sfârşitul secolului al XV-lea xilogravura rămâne un
15