Page 15 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 15

florin stoiciu

                  imprimate, trebuiau să fie presate manual, putem afirma cu certitudine
                  că acesta este momentul în care gravura se indentifică cu viitorul tipar,
                  având doar rostul de mijloc tehnic de multiplicare. Toate aceste forme
                  de imprimare le regăsim în  sigiliile pe pietrele preţioase, în perioada
                  antică, sau la ştampilele pentru cărămizi. Acest procedeu este cunoscut
                  în literatura de specialitate ca tehnică a ştampilei (Fig. 2, 4) iar apariţia
                  ei este confundată cu apariţia hârtiei.
                         Dacă  la  inceputurile  ei,  tehnica  ştampilei  era  rezolvată  cu
                  ajutorul suporturilor din piatră iar imprimarea se făcea pe pânză sau
                  bambus, ulterior, folosirea lemnului ca suport a făcut trecerea către
                  tehnicile xilogravurii.
                         Xilogravura este prima tehnică de gravură precedând gravura
                  în metal.                                                        Fig. 5. Bois Protat, xilogravura,
                         Blocurile  de  lemn,  săpate  de  egipteni  şi  de  chinezi  pentru   1370, autor necunoscut
                  imprimarea textilelor, sunt cele mai timpurii exemple, identificate din
                  secolele V şi VI e.n. Tot din aceeaşi perioadă apar primele xilogravuri
                  pe hârtie facute în China, ţara de origine a acestui material.
                         Etapele răspândirii gravurii în lemn în Europa sunt greu de
                  definit. Folosirea ei în secolele XIII-XIV-lea era limitată la imprimarea
                  stofelor. Se crede că ţesăturile astfel decorate au fost importate odată
                  cu procedeul de fabricare. Celebrul clişeu de lemn “Protat” (Fig.5),
                  descoperit  în  Franţa  în  1900,  datează  de  pe  la  1370  şi  a  servit  la  o
                  imprimare de acest gen. Localizarea şi cronologia primelor imprimări
                  xilografice europene pe hârtie sunt incerte. Cele mai vechi provin din
                  ultimii  ani  ai  secolului  al  XIV-lea  şi  au  fost  lucrate  în  Germania  şi
                  Italia.                                                          Fig. 6. Anonim italian. Mater
                         Explicaţia acestei întârzieri poate fi aflată în istoria fabricării   Dolorosa. 1500. Placa originală de
                  hârtiei.  Xilogravura  nu  a  avut  o  răspândire  comercială  decât  din   lemn. (detaliu) Muzeul de Artă din
                                                                                   Boston, S.U.A.
                  clipa când morile de hârtie au putut furniza acest suport în cantitate
                  suficientă,  la  un  preţ  relativ  scăzut.  Cele  dintâi  gravuri  pe  lemn,
                  opere ale unor maeştri anonimi de la sfârşitul secolului al XIV-lea şi
                  începutul secolului al XV-lea, aparţin unui stil gotic internaţional şi
                  sunt surprinzător de bine executate (Fig. 6).
                         După ce hârtia a putut fi fabricată în cantităţi suficiente şi la
                  un preţ scăzut, putem vorbi de o răspândire comercială. După această
                  perioadă, lucrările s-au fixat la un nivel artistic modest, înfaţişând mai
                  ales imagini religioase şi figuri ale cărţilor de joc (Fig. 8). Compoziţiile
                  lor  naive,  din  care  se  vor  inspira  gravorii  expresionişti  germani  la
                  începutul secolului al XX-lea, reprezintă perspective absurde, personaje
                  disproporţionate, cu malformaţii, gesturi exagerate şi expresii bizare   Fig. 7. Anonim German. “Von dem
                                                                                   Fegfeuer mit  etlichen exempeln”,
                  (Fig. 7). Puţine dintre ele sunt semnate şi este greu de stabilit cărei şcoli   de la Seelenwurzgarten, imprimată
                  artistice sau ţări îi aparţin. Erau  confecţionate în serie şi vândute de   de Conrad Dinckmut, Ulm, 1483.
                  colportori la bâlciuri şi în locuri de pelerinaj. Cu toată distribuirea lor   Xilogravură, 18 cm  x 12 cm”.
                                                                                   Davidson Art Center, Wesleyan
                  masivă, s-a ajuns la paradoxul că astăzi sunt extrem de rare.    University, Middletown, Conn
                         Până la sfârşitul secolului al XV-lea xilogravura rămâne un

                                                             15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20