Page 16 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 16

Gestul în xilogravură

                                      gen artistic modest, o artă minora. Devine importantă după 1490 când
                                      tipografii şi-au dat seama că puteau confecţiona cărţi ale căror ilustraţii
                                      erau imprimate simultan cu textul, la aceelaşi teasc, în timp ce gravura
                                      pe metal în adâncime cerea o imprimare separată de text, la o altă
                                      presă.
                                             Descoperirea  a  avut  loc  la  Nűrenberg  unde,  in  1493,  s-a
                                      publicat  prima  carte  amplu  ilustrată,  Weltchronik,  cu  imagini  de
                                      Michael Wolgemut.
                                             Albrecht Dűrer, ucenic la această remarcabilă întreprindere,
                                      a  explorat  resursele  xilografiei  şi  prin  numeroasele  sale  suite,  de  la
                                      Apocalipsa  (1499)  (Fig.  10)  la  Viaţa  Fecioarei  (1511)  (Fig.  11),  a
                                      înălţat-o la rang de artă majoră. Execuţia ireproşabilă a detaliilor i-a
                                      permis să realizeze compoziţii mult mai complexe decât ale înaintaşilor
                                      săi.  Toată  această  aplecare  asupra  detaliilor  a  condus  la  rezolvări
                                      ştiinţifice, remarcabil de bine rezolvate documentar-material a unor
          Fig.  8.  “Jack  of    diamonds”  -Jo-  repere uneori seci, ale diferitelor structuri şi materialităţi care până
          han- , xilogravură de pe la 1400 şi   atunci erau doar intuite. Putem spune că el este primul care a creat un
          ca cele patru decoruri de pe cărţile
          de  joc  simbolizau  cele  mai  im-  stil independent în gravură, ca gen.
          portante  clase  sociale,diamantul      Exemplul  lui  Dűrer  a  fost  hotărâtor  pentru  dezvoltarea
          reprezentând  burghezia,  -  în  egală   gravurii  pe  lemn  care,  în  primele  trei  decenii  ale  secolului  al  XVI-
          măsură, aşa precum se vede, în cele   lea, a traversat perioada cea mai înfloritoare din întreaga ei istorie,
          peste cinci sute de ani, stilizarile de-
          senului s-au schimbat prea puţin.  atât în lucrări independente cât şi în ilustrarea cărţilor, prin creaţiile































                                      Fig. 10. Albrecht Dűrer. Revelaţia Sf.
                                      Ion : 4. Cei patru cavaleri ai Apocalip-  Fig.  11.  Albrecht  Dűrer.  Viaţa  Fe-
          F i g . 9 . M i c h a e l Wo l g e m u t ,   sei.  1497-98.  Xilogravură,  399  x  286   cioarei:  6.  Casătoria  Fecioarei,  1504.
          Weltchronik,  Xilogravură,  1439,   mm.  Kupferstichkabinett,  Staatliche   Xilogravură,  29  x  21  cm.  Graphische
          Nurenberg, Germania         Kunsthalle, Karlsruhe            Sammlung Albertina, Viena

                                                     16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21