Page 21 - gestul in xilogravura FLORIN STOICIU 2018 internet
P. 21
florin stoiciu
crible, în secolul al XV-lea, în Germania, dar mai ales în Franţa, pentru
ornamentarea de Cărţi ale Orelor (Fig. 31).
Gravura românească de la începuturile istoriei sale până
la apariția litografiei a fost predominant xilografică. Destinația
xilogravurilor era adresată ilustrațiilor cărților și mai puțin lucrărilor
de gen artistice independente.
Începutul secolului al XVI-lea reprezintă începuturile
xilografiei în țara noastră. Tipăriturile lui Macarie erau ornate cu
frontispicii și inițiale după modelul manuscriselor românești. Această
perioadă este caracterizată prin opere remarcabile de artă xilografică
ale unor creatori rămași în mare parte anonimi.
1546- Tetraevanghelul slavon, tipărit și semnat în monogramă
de Filip Moldoveanul la Sibiu. Fig. 31. Cartea Orelor
1558- Triod-Penticostar slavonesc. Tipărit de Coresi la
Tîrgoviște cu 11 icoane săpate în lemn reprezentând scene din viața și
patimile lui Iisus. Este prima suită unitară tematică din istoria gravurii
românești.
1652- Îndepărtarea legii. Tipărit la Tîrgoviște, semnate „Petru
Theodor, 7159”.
1643- Cartea Românească de Învățătură. Tpărită la Iași.
Ilustrații de maestrul ucrainean Iliîa
În a doua jumătate a secolului al XVII- lea alături de gravorii
ucrainieni menționăm artiștii locali; Stancul faurul, Petru Theodor,
Ursul zugravul, Mitrofan etc. În timpul domniei lui Constantin
Brîncoveanu gravura românească a fost reprezentată excelent prin
Antim Ivireanul. Secolul al XVIII- lea poate fi considerat ca secolul de Fig. 32. Tetraevanghel slavon. Sibiu.
aur al xilografiei romănești. Școlile de gravori le regăsim în centrele de 1546. Gravură cu monograma lui
Filip Moldoveanul
la Blaj, București, Buzău, Iași, Rădăuți, Rîmnic, Snagov etc.
1784- Prăvilioara. Tipărită la Iași. Ornamente lucrate de Mihail
Stribițchi. Aceste ornamente le regăsim în Penticostarionul tipărit la
București în 1800, de Stanciul Thomovici, cât și în Penticostarionul
imprimat la Blaj, în 1808, și ilustrat de Petru Papavici Rîmniceanul.
Imaginile sunt aceleași, ceea ce presupune că ambii gravori au folosit
un original mai vechi.
Dintre gravorii de marcă ai secolului al XVIII- lea menționăm
grupul gravorilor de la Blaj: Vlaicul, Dimitrie Rîmniceanul, Sandul,
Petru Papavici Rîmniceanul, Ioan Rîmniceanul, Gherman etc.
1753- Strasnicul. Ilustrații de Vlaicul, Gravură a Mânăstirii de
la Blaj.
Gravura în afara cărților, răspândite ca icoane o regăsim la
sfârșitul secolului al XVIII- lea și aproape întreg secolul al XIX- lea . Fig. 33. Apostol. Buzău 1704.
Multe dintre aceste gravuri sunt executate de gravorii de la Mînăstirea Gravură de Ursul Zugravul
Neamț dar și de alți artiști din Transilvania. Școala de gravură de la
Neamț prin: Strilbițchi, Simeon, Ghervasie, Teodosie, Damian etc., s-a Fig. 34. Carte românească de
impus cu autoritate încă de la începutul secolului al XIX- lea. învățătură/ Iași 1643. Gravuro de
Iliîa
21