Page 282 - dosar presa 2012 stoiciu 2
P. 282

Dosar presă florinSTOICIU


       rând, de ordin didactic. Teza se cuvine să fie publicată pentru a putea fi utilizată de studenți, masteranzi, doctoranzi și de toți cei interesați de acest
       domeniu.
              Pentru încheiere consider că lucrarea ”Legitimarea graficii militante între retorism și eficiență” îndeplinește toate condițiile pentru a fi
       susținută ca teză de doctorat, în ședință publică, și motivează fără echivoc, acordarea titlului de Doctor în Arte Vizuale domnului profesor Aurel
       Bulacu.
       Totodată, vom susține, în cadrul comisiei de referenți, atât acordarea calificativului “foarte bine” cât și a distincției propuse de președinte.


       Data: 19 ianuarie 2011
       Conf. Univ. dr. Florin Stoiciu



       UNIVERSITATEA NAȚIONALĂ DE ARTE DIN BUCUREȘTI

       REFERAT

       Privind teza de doctorat a domnului
       ILIE RUSU
              O  temă care aparent aparține doar artiștilor vizuali este prezentată în teza de doctorat cu titlul ”Forma artistică – între obiect comun și
       obiect plastic”.
              Această  componentă  a  artelor  vizuale  a  evoluat  și  evoluează  în  mod  constant  sub  influența  modificărilor  survenite  în  civilizația
       contemporană.
              Astăzi nu ne mai putem imagina forma artistica  fără interdependențele dintre obiectul comun și obiectul plastic.
              Această problemă până nu de mult analizată doar întâmplător a devenit problemă de studiu cu înțelesul corect în paleta largă a artelor
       vizuale de către artiștii practicieni profesioniști.
              Sudiul riguros al elementelor fundamentale care compun forma artistica este prezentat atât din perspectiva teoretică filosofică, estetică
       cât și din aceea a practicianului cu imediate aplicații plastice creative.
              Lucrarea de față abordează tema estetică a relației între obiectul comun, ca ofertă a vizibilului, și motivul plastic rezultat.
              Odată cu introducerea doctorandul se pune în situația observatorului încercând să deslușească câteva din întrebările fundamentale ale
       oricărui practician. Astfel la pag. 6 spune: ” Criza artei  contemporane o reprezintă însă lipsa criteriilor de evaluare și de validare a produselor și
       actelor ei. Întrebarea fundamentală a esteticii contemporane (inexistentă, devenită imposibilă, impracticabilă ) nu mai este Ce este arta?, ci Ce este
       artă?.”
              Trecerea rapidă prin istoria acestui fenomen de la ready- made, ready- media, ready- man, ne familiarizează cu termenii tot mai des
       uzitați în definirea obiectului și miza artei.
              Tot în această introducere doctorandul ne atenționează că obiectul  banal capătă noi dimensiunii devenind astfel martor al dezvoltării
       civilizației.
              Capitolul I începe direct cu definirea conceptului de ready- made.
              Acestă noțiune, cu sensul de ”lucru gata facut” atribuită de istoria artelor oficială lui Marcel Duchamp explică poate pentru prima
       dată libertatea spirituală a actului creator eliberat totalmente de vreo influență meșteșugărească, prin alegerea și ridicarea unui obiect comun, de
       proveniență industrială, deci serializabil, la rangul de obiect de artă. (Pag. 15).
              Autorul  chiar  dacă  ne  dezvăluie  afinitatea  personală  pentru  opera  lui  Duchamp  nu  ezită  prin  imaginile  și  comentariile  pertinente
       să  personalizeze  viziunea  critică  prezentă  în  istoria  artelor  vizuale  despre  acest  artist.  Încă  din  acest  capitol  observăm  coerența  și  exactitatea
       comentariilor, datorate în primul rând, experienței îndelungate ca practician a domnului Ilie Rusu.
              ”Despre Pop Art” este capitolul al II- lea cu două subcapitole intitulate: 2.1. Grupul independent de la Londra și 2.2. Arta pop în
       America.
              În acest capitol diferit de cel în care ”lucrul gata făcut” devenea obiect de artă autorul ne transportă către celălalt concept în care imaginiile
       nu erau obiecte în sine sau ”ready – mades”, cum se întâmplă în Dadaism, ci o prelucrare a lor, extrem de elaborată în ce privește dimensiunea sau
       culoarea.
              Prin exemplele menționate doctorandul reușește să delimiteze clar și precis cele două concepte folosite de multe ori de el însuși în creațiile
       sale. Atfel, este prezentat Claes Oldenburg care mărește obiecte banale până la dimensiuni gigantice, transformând tuburile de pastă de dinți, mistria
       sau cleștii de rufe în sculpturi uriașe. Andy Warhol folosește imagini foarte cunoscute din cultura populară – cutii de supă Campbell, sticle de Coca-
       Cola, fotografii de vedete ce deveniseră legende. Roy Lichtenstein acentuează importanța, prin scoaterea imaginii din context și reproducerea ei la
       scară largă. Astfel, o bandă desenată poate deveni dintr-o dată o operă de artă. Tom Wesselmann pune nudul feminin în cele mai obișnuite locuri, ca
       și cum ar fi un bun de consum. George Segal realizează modele din gips, preluate din natură, de oameni surprinși în anumite atitudini sau sarcini.
              Doctorandul delimitează cele două atitudini din curentul pop cel american și cel englez astfel: ”Pop art-ul american este emblematic,
       anonim și agresiv; Pop art-ul englez, mai subiectiv și referențial, exprimă un punct de vedere oarecum romantic al culturii Pop, probabil deoarece
       Anglia se păstra oarecum la distanță. Artiștii Pop englezi folosesc ca temă sau ca metaforă cultura  populară și tehnologică; unii artiști americani
       Pop păreau să trăiascăaceste idei. Andy Warhol avea un motto- cred că oricine ar trebui să fie o mașină- și încerca, în arta sa, să producă lucrări ce
       ar putea fi realizate de o mașină.” Pag. 47
              Argumentele în sprijinului demersului inițiat de această teză le regăsim in studiile de caz ale următorilor artiști: Eduardo Paolozzi,
       Richard Hamilton, Peter Blake, David Hockney, Peter Phillips, Patrick Caulfield, Sigmar Polke, Gerhard Richter, în Anglia iar în America pe: Andy
       Warhol, Roy Lichtenstein, Tom Wesselmann, Claes Oldenburg, Robert Rauschenberg.
              Capitolul al III- lea se numește ”Deșeul industrial motiv și materie plastică”.
              Odată cu argumentul afirmației lui Leonardo Da Vinci că ”există mai multe feluri de frumusețe” Ilie Rusu face o analiză a rolului pe care
       obiectul banal ”neartistic” îl poate juca în creația artistică. Pentru o mai bună înțelegere a demersului său artistic autorul face referire la câțiva artiști
       internaționali care s-au ocupat de recuperarea  deșeului conferindu-i valori plastice. Astfel, ne este prezentat Cesar Badaccini care nu a făcut alt ceva
       decât să recupereze deșeurile presate din cimitirul de mașini și să le expună ca atare, Daniel Spoeri care se folosește de obiectele cotidiene aranjate pe
       o masă dar expuse vertical, elvețianul Jean Tinguely carev se folosește de cinetismul materialelor recuperate, roți dințate, lagăre, pinioane etc., Tony





                                                    282
   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287