Page 285 - dosar presa 2012 stoiciu 2
P. 285

este extrem de importantă în indentificarea etapelor din dezvoltarea civilizaţiei umane- obiectele de ceramică fiind baza pe care au fost deţinute
               grupele culturale cunoscute până în prezent, precum şi ariile lor de răspândire. Totodată, în acest capitol găsim o prezentare generală a materiei de
               bază folosită în ceramică: 1.2 argila- element de manifestare timpurie a aptitudinilor artistice ale omului. În subcapitolul 1.3- ceramica sinteză de
               artă, ştiinţă şi meşteşug, doctorandul face o analiză elocventă din punct de vedere istoric cu menţiuni pertinente privind indentificarea momentelor
               dezvoltării ceramicii atât ca ştiinţă cât şi ca meşteşug. Subcapitolul 1.4 Ceramica modernă şi contemporană prezintă artiştii care folosesc acest mediu
               fundamental din ceramică: Paul Gauguin, Antony Gormley, George Ohr, sculptorii germani expresionişti ai grupuli Die Brucke, Lucio Fontana,
               Alexander Archipenko, Isamu Noguchi, Pablo Picasso, Joan Miro etc.
               Capitolul al II- lea “ Atributele fundamentale ale semnului plastic în arta ceramicii” prin subcapitolele 2.1 forma, 2.2. culoarea, 2.3 textura tratează
               din punct de vedere ştiinţific şi mai puţin empiric elementele de bază care constituie opera de artă din ceramică.
               Urmează: Capitolul al III- lea “Tehnici tradiţionale şi neconvenţionale de accentuare a efectului vizual, selectate din istoria genului”, capitolul al
               IV- lea “Dialogul dintre calităţile fizice ale argilei şi calităţile plastice pretinse de proiectul artistic”. Odată cu acest capitol nu pot să nu remarc în
               subcapitolele 4.2 proprietăţile materialelor argiloase, 4.3 plasticitatea, 4.4 contracţia la uscare şi culoare la crud, precizia şi acurateţea descrierii,
               datorate în primul rând experienţei îndelungate în domeniu a domnului Ovidiu Ionescu.
               Capitolul al V- lea “ Relaţia între atributele modelului plastic în argilă şi sublimarea prin ardere”, forma ceramică constituită este redată de trinomul:
               mediu fizic, modelare plastic, sublimare prin foc. Ultimul  capitol este cel de-al VI- lea “Tentative şi soluţii plastice în opera personală, determinate
               de medii naturale predilecte” unde sunt prezentate câteva din lucrările autorului.
               Bibliografia prezentată cuprinde 62 de titluri.
               Odată cu biblografia  recomand ca în eventualitatea publicării tezei de doctorat să fie adăugate: 1. Lista de imagini pe capitol, 2. Glosarul care să
               cuprindă termenii tehnici de specialitate.
               În concluzie, lucrarea elaborată de Ovidiu Ionescu atinge cu maximă competenţă tema fundamentală a mediului în ceramică, având ca analiză ţintită
               obiectul din argilă între identitate şi gen artistic în sine.
               Îndelungata experienţă de practician creator în unele specii ale ceramicii, permite autorului o analiză din ”interior “ a faptelor prezentate cu maximă
               exigenţă ştiinţifică.
               Pentru încheiere consider că lucrarea ”Argila- Mediu fundamental în ceramică” îndeplineşte toate condiţiile pentru a fi susţinută ca teză de doctorat,
               în şedinţă publică, şi motivează, fără echivoc, acordarea titlului de Doctor în arte plastice şi decorative domnului Ovidiu Ionescu.
               Menţionăm, cu toată responsabilitatea, că vom susţine, în cadrul comisiei de referenţi, atât acordarea calificativului “foarte bine” cât şi a distincţiei
               propuse de preşedinte.

               Conf. Univ. dr. Florin Stoiciu
               Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti
               25 septembrie 2010





















































                                                            285
   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290