Page 285 - dosar presa 2012 stoiciu 2
P. 285
este extrem de importantă în indentificarea etapelor din dezvoltarea civilizaţiei umane- obiectele de ceramică fiind baza pe care au fost deţinute
grupele culturale cunoscute până în prezent, precum şi ariile lor de răspândire. Totodată, în acest capitol găsim o prezentare generală a materiei de
bază folosită în ceramică: 1.2 argila- element de manifestare timpurie a aptitudinilor artistice ale omului. În subcapitolul 1.3- ceramica sinteză de
artă, ştiinţă şi meşteşug, doctorandul face o analiză elocventă din punct de vedere istoric cu menţiuni pertinente privind indentificarea momentelor
dezvoltării ceramicii atât ca ştiinţă cât şi ca meşteşug. Subcapitolul 1.4 Ceramica modernă şi contemporană prezintă artiştii care folosesc acest mediu
fundamental din ceramică: Paul Gauguin, Antony Gormley, George Ohr, sculptorii germani expresionişti ai grupuli Die Brucke, Lucio Fontana,
Alexander Archipenko, Isamu Noguchi, Pablo Picasso, Joan Miro etc.
Capitolul al II- lea “ Atributele fundamentale ale semnului plastic în arta ceramicii” prin subcapitolele 2.1 forma, 2.2. culoarea, 2.3 textura tratează
din punct de vedere ştiinţific şi mai puţin empiric elementele de bază care constituie opera de artă din ceramică.
Urmează: Capitolul al III- lea “Tehnici tradiţionale şi neconvenţionale de accentuare a efectului vizual, selectate din istoria genului”, capitolul al
IV- lea “Dialogul dintre calităţile fizice ale argilei şi calităţile plastice pretinse de proiectul artistic”. Odată cu acest capitol nu pot să nu remarc în
subcapitolele 4.2 proprietăţile materialelor argiloase, 4.3 plasticitatea, 4.4 contracţia la uscare şi culoare la crud, precizia şi acurateţea descrierii,
datorate în primul rând experienţei îndelungate în domeniu a domnului Ovidiu Ionescu.
Capitolul al V- lea “ Relaţia între atributele modelului plastic în argilă şi sublimarea prin ardere”, forma ceramică constituită este redată de trinomul:
mediu fizic, modelare plastic, sublimare prin foc. Ultimul capitol este cel de-al VI- lea “Tentative şi soluţii plastice în opera personală, determinate
de medii naturale predilecte” unde sunt prezentate câteva din lucrările autorului.
Bibliografia prezentată cuprinde 62 de titluri.
Odată cu biblografia recomand ca în eventualitatea publicării tezei de doctorat să fie adăugate: 1. Lista de imagini pe capitol, 2. Glosarul care să
cuprindă termenii tehnici de specialitate.
În concluzie, lucrarea elaborată de Ovidiu Ionescu atinge cu maximă competenţă tema fundamentală a mediului în ceramică, având ca analiză ţintită
obiectul din argilă între identitate şi gen artistic în sine.
Îndelungata experienţă de practician creator în unele specii ale ceramicii, permite autorului o analiză din ”interior “ a faptelor prezentate cu maximă
exigenţă ştiinţifică.
Pentru încheiere consider că lucrarea ”Argila- Mediu fundamental în ceramică” îndeplineşte toate condiţiile pentru a fi susţinută ca teză de doctorat,
în şedinţă publică, şi motivează, fără echivoc, acordarea titlului de Doctor în arte plastice şi decorative domnului Ovidiu Ionescu.
Menţionăm, cu toată responsabilitatea, că vom susţine, în cadrul comisiei de referenţi, atât acordarea calificativului “foarte bine” cât şi a distincţiei
propuse de preşedinte.
Conf. Univ. dr. Florin Stoiciu
Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti
25 septembrie 2010
285

